Thursday 26 January 2012

ikhlas jaundis....

sebelum terus terlupa kisah jaundis ikhlas ni baik aku update dulu....maklumla..dah ada2 org ank ni, masa nk mengadap laptop pun terhad..mlm ni curi gak masa update..ank2 dah tdo..aku pun update ni sambil mengepam susu utk bt stok..huhu..

bermula dari umur ikhlas 4hari, semua org yg tengok ikhlas akan kata"eh kuningnyer baby"...aku pun tengok mata, muka smp la ke paras dada ikhlas mmg dah bertukar kaler kuning...mcm citer kartun apa plak time sebut bertukar ni..hehe.apapun dlm hati mmg risau giler2...

hari ke 5 nurse yg dtg umah suruh aku bwk ikhlas p klinik kesihatan ambik darah tengok bacaan jaundis dia...risau bila tengok reaksi muka nurse tu...mcm teruk sgt je jaundis ikhlas...pg esoknyer mak aku bwk ikhlas ke klinik kesihatanambil bacaan jaundis..fuh..tinggi juga 277 bacaannyer...disebabkan aku darah B+,ikhlas takperlu lagi warded...bila bacaan mencapai 305 baru warded...nurses tu kata lg..if darah ibu O, mmg ikhlas dah kene warded.....

bermula dari saat tu, mula la proses merawat jaundis ikhlas...sebenarnyer jaundis ni tak ada ubat...ubat yg paling mujarab ialah susu ibu...ibu sebaik-baiknyer susukan anak setiap sejam sekali....kebiasaanyer baby yg kene jaundis ni akan tidur lama..so tugas kita kejutkan dia utk menyusu....aku ni tak pernah berputus asa menyusukan ikhlas.......

setiap hari mak aku terpaksa bwk ikhlas ke klinik kesihatan utk ambik bacaan jaundis...alhamdullilah setiap hari bacaan jaundis ikhlas semakin turun....tp bacaan dia bukan turun byk pun..pernah satu hari tu turun 3 je...mcm2 cara aku cuba..bg susu ibu tu mmg dah pastila...selain tu mak aku usaha gak cara2 lain..antaranyer bg minum air anggur hitam...mandikan ngan sengkuang cina n pernah juga bg susu fomula sbb dgr kata org susu fomula leh kurangkan jaundis...tp bdan n muka terutamanyer mata ikhlas still nampak kuning....time tu dah nk dekat 20 hari umur dia.....kesian sgt tengok ikhlas....tp dah tak ada cara nk bt..mcm2 usaha dah bt...mertua aku pun bwk gak ubat suruh mandikan ikhlas..pun tak menampakkan kuning bdn dia nk berkurang...

hari ke 25...suami aku balik kg dan ajak p homeopati....mana la tahu leh hilang kan....ubat homeopati ni senang je ..titikkan dlm mulutje.,,alhamdullilah nampak perubahan...walaupun selepas 30 hari lebih umur ikhlas baru baik dr jaundis tp kira bersyukur sgt2 sebab dah bebas jaundis....Alhamdullilah...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...