Wednesday 21 March 2012

MEDELA SWING....I LOVE U.....

Cinta hati saya yang terbaru ialah medela swing.....kalau sehari tak jumpa mmg susah hati...bagi saya medela swing amat membantu saya untuk mencapai misi fully breastfeeding sehingga umur ikhlas 2 tahun....


time breastfeed sofia dulu, saya mmg tak tahu dengan kewujudan breastpump yang canggih manggih ni....mmg langsung tak pernah bt reseach pasal breastpump ...time tu hanya fikir, mama yang bekerja tak boleh fully breasfeed, tetap kene campur susu fomula..dengan tak ada pengetahuan dan tak ada sokongan, saya cuma leh susukan sofia smp umur dia 8 bulan shj....seterusnya my sofia minum susu lembu je la..huhuhu...


dulu time bengkak susu, suami belikan breastpump manual..saya masih ingat jenama pureen...pump jugak la saya time tu..dah la bengkak susu tu sakit...pump plak lagi la sakitnyer...kadang2 ngeri nak pump....hasilnye cuma 1 hingga 2 oz shj..teringatkan sakit nk pump, saya terus simpan breastpump tu...tak kuasa nak guna..time bersama ngan sofia saya direct feeding dia..tp time hantar pengasuh saya bekalkan susu fomula je la....tak tahu pun time tu leh simpan2 susu bt stok smp leh tahan berbulan bulan...teramat rugi saya time tu....sofiaselalu kene batuk...selsema..demam dan antibodi dia mmg tak kuat langsung....


BILA SAYA MULA TAHU KEBAIKAN DAN CARA BETUL MENYUSU SECARA EKSKLUSIF?


saya mula teruja nak fully breastfeeding ni bila ada seorang kwn ceritakan pada saya tentang pengalaman dia....dia la jadi titik mula saya kenal tentang dunia breastfeed ni....sejak dari situ saya mula buat research..bt bacaan..melawat blog2 ibu2 yang fully brastfeeding..pernah saya menangis bila baca blog ibu2 breastfeeding..bukan sebab cerita dia sedih tapi sebab menyesal tak tahu pasal penyusuan eksklusif ni time lahirkan sofia dulu..punya la teruja membaca dan menimba pengetahuan pasal breasfeeding ni,susu saya yang kering seawal usia sofia 8 bulan tiba2 keluar....ntah hormon apa yang merangsang pengeluaran susu time tu saya pun tak tahu..tp sebulan lepas tu saya pregnant kan ank ke 2..amar ikhlas...


APA TINDAKAN SAYA SETERUSNYA???


saya selalu ceritakan pada suami yang saya nk susukan ank ke dua ni secara eksklusif....suami saya angguk mcm setuju..tp tak nampak sgt dia betul2 teruja ngan misi saya time tu....membantah pun tak....sepanjang pregnantkan ikhlas saya mula mencari breastpump yang tahan lama, senang nak guna dan yang penting menjimatkan masa serta tak memenatkan tgn...sebenarnya pemilihan brastpump ni adalah kehendak individu..ada je yang menggunakan jenama yang biasa dan harganya murah tapi susu yang diperoleh time pump teramatlah meriah...so saya tak boleh nak jamin penggunaan breastpump yang mahal leh membantu ibu2 mengepam susu dengan byk..semua bergantung kepada cara dan masa ibu2 tu pump susu...


apapun saya mmg dah ada pengalaman menggunakan pump manual...so saya betul2 serik...sebab tu mencari yang lain..kwn yang saya ceritakan tadi juga memperkenalkan saya dengan beastpump jenama medela ni...dia kata tak sakit langsung bila pump..setelah bt perbandingan ngan semua jenama akhirnya saya mmg tertarik ngan jenama medela jugak..walaupun harganya boleh tahan juga mahal tp saya tak kisah...terbaik utk ank2..


MAIN KUTU BELI MEDELA SWING...


breastpump medela ni ada byk jenis...ada yang medala harmony, medela swing dan yang menjadi impian saya smp sekarang medela freestyle...


nak beli freestyle mmg tak mampu time tu...dengan nak masuk umah baru lagi..duit mmg byk nak guna...at last saya ambik keputusan beli medela swing...harganya rm600...tu pun saya tak beli cash..tp beli secara kutu di kedai brastpump dlm facebook..hehehehe..tiap2 bulan byr rm150 selama 4 bulan...punya la susah nak dapatkan medela swing dan punyala semangat..saya sorang2 je time tu..tak ada sokongan dari sesiapa..saya tekad jugak...sebab tu saya syg sgt dengan medela swing saya ni.


skarang dah 3 bulan 3 minggu saya menggunakan khidmat medela swing saya...stok susu mmg belum pernah terputus lagi..masa saya mengepam pun tak lama mcm saya gunakan breastpump manual..hasil susu pun alhamdullilah meriah..hehehe...walaupun saya ada menyimpan perasaan nak tukar pada freestyle tp saya rasa teramat syg nk tinggalkan swing ni....i love u medela swing...moga boleh terus berkhidmat dengan saya sehingga umur ikhlas 2 tahun...now suami saya adalah antara org yang byk menyokong saya meneruskan hasrat susukan ikhlas secara eksklusif...maybe dia dah dapat lihat hasil yg baik kot...siap berkongsi cerita ngan saya pasal kwn di tempat keje dia juga fully breastfeed..bersemangat dia bercerita...alhamdullilah...terima kasih juga pada kwn saya siti noraishah.. juga tak lupa pada mak saya yang byk sgt memberi sokongan...terimakasih semua...













8 comments:

  1. sweet la cerite nih nora..sama2 kite berusaha.caiyok2..mmg byk cabaran kn, tingt time smpi nangis2 dulu, especially menhadapi cabaran luaran.hukhuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. noora..
      happy breastfeeding..!
      aku support mung 100%..sama la mcm aku dulu, faiz sokong pun tak, bangkang pun tak..tp bila bersalin, baru nmpak dia bagi support..mcm mlm2 letak air masak siap2 kat tmpat tido, siang2 sms tanya, "byk ke dpt pam. supply ok ke?"

      so far, alhamdulillah..hopefully misi mung ni berjaya..aku smpat 8 bulan je full bf haziq..lps tu tak larat nak supply..tp mlm2 still bf lagi..cuma tak pam siang je la..

      Delete
  2. hariza..tq...moga doa aku dimakbulkan oleh Nya...amin..

    ReplyDelete
  3. Having read this I thought it was very enlightening. I appreciate you taking the time and energy to put this short article together.

    I once again find myself spending way too much time both reading and leaving comments.
    But so what, it was still worth it!

    Also visit my page HCG Diet Plan

    ReplyDelete
  4. So, start today and rid yourself of those annoying and unsightly growth.
    If you carefully read all of the directions on the package, you can
    freeze off your skin tags without feeling any pain and they'll be quickly eliminated. Females and males have the same chance of developing them.

    Here is my site - under arm skin tags (http://forum-rolnicze.rolnicy.com/profile.php?mode=viewprofile&U=135804)

    ReplyDelete
  5. I am sure this article has touched all the internet visitors,
    its really really good piece of writing on building up
    new website.

    Feel free to surf to my blog ... liability Insurance Company

    ReplyDelete
  6. Saya juga suka banget medela yg swing :)

    ReplyDelete
  7. Wah akak....medela swing tu nak letho dak.....berkenan la...hahahah....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...