Tuesday 20 March 2012

sofia terkencing di metro point.....

hikhik..semlm dah post entri pasal si adik..now stori mori pasal kak sofia plak...byk nk citer ni...nk start dr mana ye....ok kita mula ngan kisah sofia terkencing di metro point...hikhik...bermula umur sofia 2 thn setengah, saya dengan penuh semangat men potty train sofia...kisah train sofia ada saya coretkan dlm blog ni..ni link dia http://www.anakmamamanja.blogspot.com/2011/07/potty-train-yg-mengajar-erti-kesabaran.html#comment-form  time tu mcm2 perasaan saya lalui..pernah saya menangis smp teresak2 utk beberapa kali coz tak tahan sabar nk marah bila dia kencing tak bagitahu....mmg potty train mengajar erti kesabaran buat saya..apapun saya tak pernah putus asa....train n terus train smp sekarang la....at last doa saya dimakbulkan oleh Nya.


now sofia dah pandai kencing sendiri...Alhamdullilah syukur sgt2...berak pun sendiri...time dia rasa nak ke toilet dgn sendirinya berjln..buka seluar n masuk toilet..dah siap kencing or berak baru dia panggil....syukur sgt2 dah pandai kakak berdikari....kalau time nak berak dia akn ambik sendiri pelapit tandas utk kanak2 n letak atas tandas duduk..naik sendiri....ish boleh dikatakan semua sendiri la..terasa senang sgt2skarang..cuma time basuh tu kita la kan..saya masih tak percaya la dia yang basuh sendiri....


dulu tak berani lagi tak pakaikan pampers time nk p jln2...skarang saya dah semakin yakin...abah sofia la yang mula2 train sofia tak pakai pampers time p jln..alhamdullilah boleh juga, cuma minggu lepas ada kes sofia terkencing di metro point...hahahaha...2 minggu lepas kami ke metro point gak tapi tak plak dia terkencing..minggu ni p..aduh terkencing plak....sejuk sgt kot..hahaha....apapun, saya tak kisah..peringkat umur ni ,dia masih belajar lagi..mayb ada masa dia akan terlupa..tambah2 tengok ramai org di shopping complex..sebab tu kot jadi terlupa...tp beberapa jam lepastu dia nak kencing lagi..kali ni dia bgtau..hehehe....kes kecik je tadi rasanya...kalau tidur plak masih kami pakaikan pampers..nant besar sikit lagi nak train plak tak pakai pampers time tidur...di rumah pengasuh???? yihaaaa..dah tak pakai pampers gak...pengasuh sofia kata mula2dia malu nk bgtau tp skarang dah ok..tak ada kes terkencing n terberak lagi setakat ni..hehehe


ma ..ya nak olah..........(mama ya nak sekolah).....


hah.....anak saya dah mula merenget nk ke sek...lambat tengok taska mest ckp nk sek..kadang2 tak tahu nk jawab mcm mana..setiap kali ambik dia dr umah pengasuh, mest dia akan ckp nk psek..bila tengok bas sekolah je mula la dia...nampak mcm kakak sofia ni dah ready nak ke sek.......tp saya n suami mmg nak tunggu 4 tahun baru hantar....byk saya dengar cerita akak2 di tempat keje bgtahu anak mereka cepat boring bila hantar ank ke sek awal sgt...pernah suatu pagi sofia nk mandi awal...kebetulan hujung minggu time tu...suami saya pun mandi n siapkan sofia..sekali dia bwk beg n cakap nk naikbasikal..kami pun biar je la...rupa2nya dia bwk beg n nak naik basikal p cari sek....jenuh juga la si abah memujuk cik kak ni..satu taman dia round cari sek..hehehe.kesian plak..skarang bila sofia ckp nk sek..saya suka jawab mcmni " ok..thn depan mama hantar sofia sek..tp sofia kene pandai baca a,b, c dulu...kene rajin baca buku, tak boleh malas mengira 1,2,3...boleh?" dan jawapan si kecik sofia...otey(ok) dengan nada suara yang amat cute,,hehehe...hasilnyer sofia nampak semakin rajin mengadap buku...1,2,3 mmg dah ok..one two three pun okla..abc tu mmg tahu abc je la..yang lain2 kene ikut..alif ba ta pun cam tu gak...doa pun boleh ikut2 saya dan suami la..apapun nampak dia semakin rajin....bila ank2ni nak kan sesuatu, tak payah paksa..dia sendiri yg buat kan...


SOFIA PENYANYANG????




mmg saya tak sangka sofia adalah seorang kakak yang penyayang..dulu ingatkan dia akan cemburu bila dapat adik...dia akn meragam n buat perangai yang bukan2 bila dpt adik..tpsangkaan saya semua meleset...spfia seorang yang amat penyayang......setakat 3 bulan 3 minggu usia adik ikhlas, sofia belum pernah pukul atau gigit adik....kalau dulu setiapkali bgn tidur cari abah atau mama..skarang bgn tidur ayat pertama dia..eh mana adik???best kan.....kalau ayun adik mest nyanyi lagu ayun adik ayun..lucu bila tengok..adik plak senyap je dengar kakak nyanyi...hehehe....kalau mamadah lewat nak solat tpadik tak tidur lagi..kakak sofia la tolong tengok2kan.....mmg tak percaya tptu lahakikatnyer......Maha Besar kuasa Allah menyelitkan perasaan kasih syg pada budak berumur 3 tahun pada adiknya..menyelitkan erti tanggung jawab pada adiknya....apapun saya tak ada la biarkan shj sofia ngan ikhlas..ye la..nama pun masih budak..kadang2 adik dia nangis dia duk syok tengok astro ceria....mana nak melayan si adik..kita sebagai mama la kene pandai tengok situasikan...

SOFIA PEMBERSIH????

skarang sofia dah pandai sgt bezakan kotor dan bersih..kalau pakaian dia tak boleh kotor langsung..kalau kotor sikit mest "ma ukor aju lain la"....ayat dia..hehehe....kalau kaki terkene pasir or slipar basah sikit mula la mulut tak berhenti..ma kotor lah.ulang byk kali smpbosan mama dia mendengar......semlm saya baringkan ikhlas atas toto depan tv..mulut saya plak terasa nk mkn  mempelam yg mertua bagi hari tu..saya ambik n makan dekat dgn ikhlas di atas toto...sekali cik sofia ni nampak...dia pun bt dialog"eh mama.....muka terkejut..."angan la..otor tu"...."apa mama ni"..alahai malunyerpada ank sendiri...terus saya keluardari kwsn toto sambil kata..ok2 mama minta maaf, mama tak ingat...hehehe...dulu saya yg ajar dia..skarang dia plak yang ajar mama dia..hehehe...

apalagi ek...rasa mcmbyk nk cerita tapi dah byk lupa...hehehe...utk kali ni..yg ni dulu la..nant update lain plakbila ingat pasal kakak ni....hehehe..apapun i love u sofia....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...