Tuesday 14 May 2013

sofia exam...ikhlas dah pandai mengira

salam....

hari ni sofia dah start exam...cewah..mcm dah besar ank i sorang ni...ada exam gitu..semlm buat ulangkaji la sikit2..hari ini paper b.melayu, math and writing...Alhamdullilah rajin buat ulangkaji....pagi tadi pun bgn awal sbb hari exam tak boleh lambat sampai sekolah...moga doa sofia termakbul ye sayang...sejak akhir2 ni lepas solat sofia selalu berdoa mcm ni:

"ya Allah bagi la sofia no 1, sofia nak princess rama2, amin"

hehe..cute kan doa dia...saje saya ajar sofia berdoa..dia selalu mintak nak belikan patung fairy kat dia..bukan tak nak belikan lagi..set mainan polly girl yg saya beli time besday dia pun tak habis main..cepat boring budak2 ni..so utk bagi semangat kat sofia, saya janji akan belikan patung fairy kalau dia dapat no 1 atau no 2 atau no3 dalam exam..past tu saya ckp yg sofia kene rajin belajar kalau nak dapat no 1..mmg nampak dia semangat...lepas tu saya selitkan terus kekuatan doa dlm diri dia...

saya ckp...

" sofia kalau nak dpt princess rama2, sofia kene rajin belajar, tp kalau belajar saje tak boleh tau, kita kene solat dan mintak dengan Allah, Allah sayang kita, Allah bg apa yg kita nak, syaratnya doa byk2 lepas tu belajar rajin2"...

alhamdulilah sofia faham...mmg dia buat..punya la semangat nak dpt patung fairy...kadang2 tersentuh hati tengok anak2 kecikni kan...apapun mama doakan sofia dpt jawab soalan exam dengan baik..kalau sofia tak dpat no 1 smp 3 pun, mama tetap belikan sofia patung fairy tu sbb sofia  dengar nasihat mama,sofia rajin belajar and sofia rajin ajar adik...
*
*
*
*
*
*
*
*
dah lama tak cerita perkembangan ank bujang saya si amar ikhlas ni....now 1 tahun 5 bulan..dah makin besar makin byk idea and makin mcm2 perangai ..terbaru dah pandai mengira 1 smp 10....nak tergelak pun ada bila dengar si ikhlas ni mengira...kadang2 betul ikut turutan, kadang2 hentam sajelah..lepas 2 terus 5...apa yg best, bukan saya yg ajar tau....dia belajar dari apa yg dia dengar time saya ajar sofia atau pun time kakak dia mengira..kadang2 kakak dia rajin jugak mengajar adik mengira bila masuk playroom atau time naik tangga...sekarang dah mengikut kakak,naik tangga je mengira....

senang je budak2 belajar kan...saya mmg tak fokus sgt mengajar ikhlas 123 or abc sbb saya nak dia pandai baca iqra' dulu..tiap2 hari mmg ajar dia iqra'..tak macam time sofia, saya byk fokus pada 123 and abc..dah 4 tahun baru terhegeh2 nak ajar iqra'...agak terlambat kan..menyesal plak...sbb tu time ikhlas, saya tekankan iqra'dulu..kenal2 huruf al quran ..itu yg paling penting...apa yg saya nampak, walaupun saya kurangkan fokus mengajar ikhlas 123 or abc tp dia cepat boleh mengikut hanya dengan mendengar kakak membaca..so apa yg kita nak bimbangkan...bukan bermaksud saya tak ajar langsung ikhlas abc or 123..ajar jugak tp tak fokus sgt...tak konsisten sgt...saya lebih konsisten mengajar iqra' utk anak lelaki saya ni..

mengaji dah boleh sambung la ayat2 belakang..dia bukan boleh duduk diam time mengaji..kalau tengok sekali mesti terfikir, eh bila budak ni belajar? tak pernah duduk and fokus mcm kakak mengaji....tapi budak2 ni pendengar yg hebat tau..dia simpan apa yg dia dengar time saya ajar kakak mengaji...bila tengok perkembangan yg positif, saya amat seronok...saya teruskan jugak ajar ank2 mengaji and baca iqra' lepas solat magrib walaupun kadang2 naik darah jugak bila ikhlas terlampau kuat mengganggu..

ok lah.. saya dah tak tahu nak cerita apa dah..hehe..tu je la citer ank2 setakat ni...saya doakan moga saya dan ibu2 lain sentiasa tabah mendidik ank2 kejalan yg di redhai Allah..amin..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...