Monday 21 March 2011

CUTI SEKOLAH

 Ntah apa mimpi terasa nk buat blog untuk diri sendiri plak.Saje leh citer hal diri dan anak2...Nak bermula dari mana agaknyer ek.....mula dari cuti sekolah bulan mac yang dah sampai ke penghujung ni....Aku ni setiap kali cuti sekolah mmg ambil kesempatan bercuti di kampung...Maklumla suami tak bercuti sekali...,,Kerje ngan company jepun lagi la susah nak cuti...So selalu la minta izin duduk lama di kampung....Kalau duduk kat umah kesian plak pada si comel sofia asyik menunggu abahnyer balik kerje..Abahnyer plak pergi kerje sebelum matahari terbit..balik matahari dah tak ada...Ada juga suara2 yg menegur, kenapala tinggal suami sampai 2 minggu or sebulan? Kadang2 rasa bersalah gak..ye la dah jadi isteri ni kira tanggungjawab la kan....tp suami dah izinkan kira ok la.....Time ni je nk duk lama kat kampung..nant bila Sofia dah mula sekolah susah la nk balik cam ni lagi....cuti sekolah mest dipenuhi ngan kelas tambahan n tuisyen sofia...

Sepatutnyer cuti sekolah bulan Mac ni aku tak balik....mmg dah discuss ngan suami..plan nyer nk save budjet...cuti tahun baru cina dah balik baru2 ni....konon2 nak simpan duit utk umah baru kami yg insyaAllah siap sebelum bulan Jun 2011 ini....so tak nk balik la..hehe...Sekali mak telefon bgtau Ku (panggilan aku pada ayah tercinta) ada kursus kat melaka..kebetulan plak kursus tu habis hari sabtu..dan hari sabtu tu la hari pertama cuti sekolah....Aku apa lagi dah mula resah...nk balik ke tak nak? Mak plak kata..kalu nk balik nant ku dtg ambik...tanyer suami...dia kata ikut aku la..dia ikut aje..lagi pun Sofia  baru je baik dari asma dan demam..aku pun sama...mest aku n sofia perlu rest yg banyak lagi.....suasana kat kampung pun sejuk n damai...kira tukar2 angin la...Discuss punya discuss akhirnyer kami nak balik...suami aku pun nak ikut sekali..Boleh la tolong ayah aku drive....

Sepanjang perjalanan sofia mcm biasa tak meragam cuma lasaknyer je la..turun naik kerusi...nasib baik kereta tokki nyer besar..byk la ruang....kalau naik kereta suami tempatnyer mmg kat blakang sorang2...nak susu baru cari mama...aku pun tak beli car seat utk dia....suami kata beli pun tak guna gak...sofia bukan jenis budak yg leh duk senyap..cepat sgt boring...jeles kadang2 tengok ank org lain yg boleh duduk dlm car seat lama2....terima je la hakikat...hehe...kembali pada perjalanan tadi..Alhamdullilah akhirnyer kami sampai trg dalam pukul 8 malam...Tapi kesian suami cuti tak lama..mlm berikutnyer dia dah balik ke kajang...balik plak minggu depan ambik aku dua beranak ni...

Seronok betul sofia duduk umah tok dan tokki dia....Makan dan minum susu pun byk...sampai ayah long dia timbang dah 16kg...hehe...mamanyer pun seronok gak balik kampung..maklum la aku ni ada hobi yg sama ngan mak..sukakan brg2 perhiasan..pinggan mangkuk..kain baju...hehe..time ni la mak bgtau katalog ni ada diskaun..katalog itu ada diskaun..mmg tergoda n mmg beli...hahaha...



Antara pinggan mangkuk yang aku beli....tp berat ckit kacanyer...hehe.
kalau minat tengok la katalog menang..huhu

Setiap kali balik kampung umah cik yah (mak saudara) mest aku jenguk...cik yah ni adik mak aku yang paling rapat...sofia panggil tok teh....selalu p mkn2....cik yah ada ank2 remaja yg masih sekolah....suka sgt main ngan sofia..suka la sofia bila ramai yg melayan dia....lagi suka bila tok teh beli baju dan skirt pink yg cantik...terus kata mel mel (comel2) dan terus pakai....tergelak kami tengok telatah dia....sayang terlupa ambil gambar time tu....lagi pun aku bwk kamera je..memori kamera aku tinggal kat kajang....hahaha

Pejam celik..pejam celik dah sampai sabtu berikutnyer....cuti dah nk habis..sofia makin seronok duk kat kg...tambah2 sepupu2 pun ada sekali jadi rakan sepermainan....paling tak bestnyer sofia tak boleh dekat sgt ngan sepupunyer zara..ank abg..selali bergaduh.....yg kesiannyer zara la..asyikkene buli...tak tahu nak larang dah...main elok sekejap lepas tu bergaduh la...tp ngan baby izz adik zara, sayang sgt dia....budak2....pagi sabtu suamiaku smp..esoknyer kitaorg nak balik..naikbas je.....suami tak larat nakdrive...tak cukup rest katanyer....dlmhati aku berdebar debar kot2 sofia meragam dlm bas..tp bila pk suami ada sekali perasaan tu hilang...

Sebelum balik, pasar kedai payang ada la tempat yg wajib aku singgah....beli itu..beli ini..biasanyer utk bahan2 masakan..rempah2..sos2..kat kajang mana nak dpt....tp kali ni sempat lagi menyinggah kedai emas tukar cincin...cincin yg aku tukar tu mcmdah tak muat ngan jari..cincin tu pemberian mak aku sempena aku dpt 7A dlm PMR...hehe..byk kenangan..sayang tp mak kata tukarla dah tak muat..kedai emas sofea jadi pilihan hati..hehe..bukan sebab nama sama ngan ank aku tp sebab penjualnyer ramah dan pandai melayan pelanggan..hehehe....

sofia dah ada kedai emas..hehehe



Satu lagi tempat yang tak akan aku lepaskan peluang untuk ber shopping adalah desa murni...gudang tudung terbesar..mcm2 fesyen tudung ada..aku ya ampun gilerkat sana..giler tudung la..rambang mata...ambik juga la 2 3 helai....murah..sofia pun sempat juga bodek mama beli tudung....si kecik tu pakai tudung sambil kata mel2 (comel2)..masuk kereta kata lagi iyo Allah (radio Allah)..maksudnyer pasang lagu wali band yg shalawat...hehehe....geli hati tengok dia..tok sofia plak  tak berhenti tergelak tengokgelagat cucu...tepuk cermin kereta suruh org luar tengok dia pakai tudung...hehehe..mcm2 kan ank2 tengah membesar ni....


tudung comel sofia

Mlmnyer kami 3beranak naik bas..dlm bas sofia membebel itu dan ini..mcm biasa mama dan abah tak paham apa yg dibebelkan.....satu dua benda je dpt tangkap...sofia ni berckp lambat sikit....aksi terlebih..bila dah ada mood membebel mmg tak berhenti..meluahkan apa yg dipendam kot....Alhamdullilah tak meragam dlm bas..tak sampai10minit dlmbas dah terlelap..hehe..akhirnyer kami selamat smp kajang kul 6 pagi....so tibala masa utk sambung bekerja dan menjalankanrutin harian.....ok la..dah panjang lebar ni..nant ada cerita or ada masa leh citer benda lain lagi...bye2....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...