Sunday 17 July 2011

potty train yg mengajar erti kesabaran

mula2 aku rasa mcm terlalu awal nk potty train cik sofia ni....tpsetelah google demi google pasal potty train ni, aku ambil keputusan ajar juga memandangkan sofia sudah ada ciri2 kesediaan utk dilatih ke tandas.antara ciri2 yang ketara:
1)sudah pandai membeza kan kencing dan berak
2) sudah pandai bagi tahu apabila dia sudah kencing dan berak
3)  tidak selesa bila CD mula basah sampaikan sanggupdia bgn kejutkan mama dan abah bila CD sudah bocor walaupun jam kul 3 pagi...

minggu pertama:
betul kata kwn2 yg dah potty train ank2 ni, potty train ni mmg perlukan kesabaran..kalau kurang sabar mmg asyik naik angin je la...penat nak mop lantai n berulang ketandas...tambah2 aku yg berbadan dua dan bekerja ni...cabaran yg takpandai nk luah kat org lain...langkah pertama aku gulung segala tikar n karpet kat umah ni..ye la..kalau lantai senang nk mop kan...kalau la atas karpet kene basuh semua la nampaknyer..4 hari pertama..tak ada sebarang perubahan..kencing dulu baru cik sofia ni bgtau dia kencing..aku hampir putus asa..penat sgt2...tp atas sokongan suami dan keyakinan bhw ank aku mampu buat aku teruskan lagi..doa takpernah putus2..hari ke 5 rasa berbunga2 hati ni bila sofia tiba2 leh bgtau dulu sebelum ke tandas...tp esoknya tak ingat..time tu rasa sedih sgt tp bilaingat balik mcm kelakar plak....hehehe

minggu ke 2:
minggu pertama berakhir hanya dengan perubahan yg sedikit....kencing dulu baru bgtau..ma..ma cing (mama..mama kencing)...diakhir mingggu ke dua sofia dah mula faham..dia sudah byk boleh bgtau dan sempat ke tandas berbanding kencing merata...peristiwa yg paling sedih bila suatu hari dia masuk ke tandas utk kencing tp dia tak sempat nk bukak seluar...dia keluar dari tandas dah menjerit panggil mama..mama..aku yg melihat seluarnya basah mulanaik angin sambil kata sofia kencing kat mana ni...kan  mama dah kata kencing masuk bilik air, bgtau mama..dia merenung aku sedih..akumarah lagi..tunjuk skarang kat mana sofia kencing..dengan sedih dia melangkah dan berhenti depan pintu tandas dlm bilik  sambil kata ma..cing ini(mama..kecing kat sini)sambil tunjuk lantai bilik air..aku tergamam dan rasa amat bersalah..terus aku peluk dan kata mama mintakmaaf syg...mama tahu ank mama pandai...dia pun terus peluk dan cium aku...sejak peristiwa tu aku sudah mula percaya pada sofia...menyesal betul marah dia...rupa2nya dlmdiam dia paham kita tengah melatih dia...

Minggu ke 3:
alhamdullilah sudah 3 hari aku dan suami tidak lagi memegang mop lantai....sofia sudah boleh bgtau dia nk berak n kencing...cepat2 dia masuk tandas...syukur sgt2...walaupun aku hanya train dia di rumah time siang dan malam sebelum tidur, kira ok la dr tak train langsung kan...dirumah pengasuh aku masih lagi bekalkan pampers..begitu juga timejln2..mlm time tdo aku pakaikan CD..insyaAllah aku akan terus berusaha train sofia time pergi jln dan time tidur malam pula...tok sofia tak bg lagi biarkan sofia tanpa pampers kat umah pengasuh memandang kan pengasuh ada menjaga 2 lagi baby..tunggu 3 tahun katanyer..ok la..lagi pun kat umah pengasuh 6 jam je sehari kan...yg lain semua kat umah...petistiwa best minggu ni belakupagi tadi time aku dan suami bgn untuksahur..sofia bangun dan bgtau dia nak berak...suruh bukakan CD sebab nak berak dlm tandas..nak tergelak gak kami ni..tplayan je la kan.....kalau pergi jln sibuk bgtau dia terkencing....muka mcm bersalah..kadang2 tak pandai nak jawab..hehe

Masih tak boleh dibiarkan sepenuhnya:
walaupun 3 4 hari ni sofia dah boleh ke tandas sendiri tp aku dan suami masih tak boleh biarkan dia leka terutama bila ada tetamu kat umah...bila ada geng yg sama umur dan asyik bermain dia boleh terkencing tanpa sempat bgtau....jumaat lepas adalah kwn aku dtg umah..ankdiapun sama umur ngan sofia..leka bermain berdua sofia leh terkencing atas basikal....lepas kencing mula susah dan ckp eh,,cing..hehe....maybe awal lagi kan..tak expert lagi..namapun budak2.....tersenyum sendiri aku bila ingat....masih byk lagi latihan utk anakkecil ni kan...betul kata mak sebulan lebih gak ambik masa.....apapun sehari demi sehari perubahan semakin positif....aku kene terus berusaha utk melatih si manja ni..moga Allah permudahkan insyaAllah...

kerjasama dan doa:
aku percaya tanpa sokongan suami potty train tak akn berjaya....so mintak la pertolongan suami....walaupun kita 80% yg byk melatih ank tp 20% dr suami byk meringankan kita....doa ibu yg terbaik kan..doa la ibu2...Allah maha mendengar...

jimat:
part yg paling best adala  jimat..mmg jimat lapampers..purata sofia hanya guna sehelai pampers sehari..tu pun time nk ke rumah pengasuh...so sebulan baru 30 keping kan..tak sampai pun satu pek pampers tu...umah pengasuh pun tak guna sampai 1 pek pun sebulan....dlm satu pek setengah je sebulan..nant sofia dah 3 tahun aku bercita2 tak nak pampers dah...amin...tumpukan utk adik  sofia plak...hehehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...