Friday 10 August 2012

Update semua

Terasa mcm dah lama menyepi dr blog ni.. Hikhik.. Ye la tu.. Rasanya baru dalam 5 hari kot.. Ni pun mcm byk sgt nak cerita.. Kisah sofia sekolah, kisah ikhlas demam, kisah saya dan suami and kisah excident kereta dgn indon penipu... Fuh.. Yg last tu saya geram nak mampus... Indon ni dasar merempat kat negara org.. Tak sedar diri plak tu..Dasar penipu.. Mmg saya susah nak percaya... Nak ambik bibik indon jenuh nk kene pk byk kali lepas ni...

Mula story pasal sekolah sofia... Malas pjg2.. Semua berjln seperti biasa... Minggu ni teacher ayu ajar about feeling...mcm mana happy, sad, scary dan angry.. Alhamdullilah sofia follow dgn baik... Dlm kelas pun sofia dah semakin berani... Aktiviti pun lebih kepada feel juga... Erm... Tu je kot.. Tak ingat dah.. Hikhik..

Second kisah ikhlas plak..Isnin baru2 ni cuti, bukan saya je la cuti, seluruh selangor ni coz cuti sempena Nuzul Quran.. 3 hari direct tu.. Bekemas rumah giler2 saya dan suami.. Sekali hari selasa ikhlas demam panas.. Mlm dah mula susah tidur.. Asyik nak hisap susu je.. Probnya bukan dia hisap sgt tp cuma letak mulut dekat cik b ni.. Lenguh la tgn2 dan belakang saya ni duk mengiring.. Teringat plak mak pernah bgtau, kalau budak2 asyik nak menyusu tp tak menghisap, tu tandanya bdn dia tak berapa sihat... Dia mcm nk rasa bdn ibu dia..Ye ada kebenaran gak kot kata2 org tua ni.. Subuhnya, saya rasa bdn ikhlas makin panas.. Merenget pun boleh tahan.. .. So pagi2 saya bwk ikhlas p klinik.. Terus mintak mc nk jaga ikhlas ni.. Kesian plak nak tinggal kat umah pengasuh bila ank sakit ni.. So inilah mc ke 2 saya tahun ni.. Dua2 mc saya thn ni bukan sbb saya yg sakit tp ank2.. Hikhik...,alhamdullilah esoknya demam ikhlas dah berkurang.. Maybe demam nk boleh sesuatu kot.. 2 minggu lepas dia demam tup2 tumbuh gigi 2 batang.. Hehe.. Biasala ank tgh nk membesar...

Tamat kisah ikhlas, p pada kisah saya dan hasben plak.. Nk dijadikan cerita, saya ni merajukla ngan en hasben ni coz dah lama saya mintak belikan baby car seat utk ikhlas tp dia tak beli2 gak..dah hampir 2 bulan ikhlas boleh duduk so baby carrier yg saya pakai dlm kereta tu dah tak sesuai.. Tu kan utk baby yg tak pandai duduk lagi.. Ikhlas asyik nak meniarap je.. Kadang2 hilang fokus saya time drive coz dia aysik nk keluar dari baby carrier tu.. Bygkan.. Nk drive lagi.. Nk pegang ank takut jatuh lagi.. Dgn mulut bising cik kakak kat blakang lagi.. Huru hara saya dlm kete.. So merajuk la saya hari tu.. Tertinggi la sikit suara kat en hasben ni.. Sebenarnya dia mmg nak beli tp tu la bz ngan benda lain lebih lagi.. Sbb tu terlupa.. Bukan nak salahkan dia sgt tp dah terpendam lama akhirnya meletup time sahur hari tu.. Hahaha...puas2 merajuk, hari yg sama gak suami mintak kuar sekejap dr kerja hari tu coz nk ajak saya p beli car seat utk si ikhlas.. Kan saya dah ckp.. Boleh beli sgt tp org lelaki ni mmg tak berapa alert.. Kita mmg kene ingatkan dia.. Baru dia paham keperluan kita..tp kesian plak saya tengok dia terkejar2 hari tu.. Ngan nak masuk kerja lagi.. Tp saya senyap je..Mintak maaf pun tak kat hasben ni.. Ish egonya saya..

So.........

Kesinambungan dari cerita di atas... Allah balas pada saya free2 di bulan puasa ni.. Erm... Tu la berkasar lagi ngan suami.. Syurga isterikan di bwh keredaan suami.. Insaf sekejap.. Kisahnya.........
*
*
*
*
*
Hari rabu baru2 ni saya dgn senang hati drive coz ikhlas tak melasak langsung duduk dlm car seat baru dia.. Selesanya saya drive... Pemanduan juga lancar dan acara cilok menyilok pun dpt dilakukan dengar hebat sekali.. Cewah... Time menghantar ank ke rumah pengasuh semua berjln lancar...

Bila dah naik syok, time balik kerja saya drive dengan senang hati juga. Cilok2 tu dah jadi perkara biasa walaupun saya tahu ish bahayanya..time nk masuk line ke kanan, saya tengok side mirror kanan.. Ok clear... Saya memotong line.. Tiba2 ntah dr mana ada motor hon saya kuat2.. Saya terkejut.. Terus hilang fokus.. Stereng kereta dah lari.. Gup.. Side mirror kiri saya terlanggar side mirror sebuah kete tu.. Allah... Cuak giler saya time tu..saya berhenti di tepi jln.. Cuba tenangkan diri.. Ok salah saya..saya keluar and tengok kereta saya dulu.. Fine tak ada apa2 cuma side mirror calar sikit..sekali kereta yg saya langgar tu, side mirror dia retak.. Kereta indon k.. Benci saya dengar indon berckp.... Suruh saya bayar terus..saya pun tak bodoh.. Saya kata tunggu hasben.. Bincang ngan hasben saya.. Saya tak pandai bab2 kereta ni.. Dia kata nk dtg rumah lepas berbuka..ish.. Kat citu pun nampak mcm terdesak sgt nak duit..rosak tak setara mana.. Cermin kereta lama.. Bukan side mirror eloktronik pun.. Bgtau saya seratus lebih utk satu side mirror.. Bodoh punya indon.. Ingat saya ni bodoh ke.. Sib baik saya tak byr.. Kalau tak mahu 300 saya kene byr..

Tepat2 lepas berbuka loceng rumah dah berbuyi.. Ish.. Berbuka ke tak indon ni..Kitaorg baru siap mkn nasi.. Tu dah tahap laju kitaorg mkn tu.. Biar la.. Bincang punya bincang, kitaorg suruh dia p cari sendiri and nant tunjuk bil kitaorg byr..

Esoknya indon tu smp, hasben sorang je yg keluar.. Saya plak menyusukan ikhlas.. Penipu punya indon.. Dia tak tukar pun.. Tak ada duit dia kata.. Dia survey rm200 utk 2 side mirror.. Hasben mcm bengang.. Tak kan mahal mcm tu.. Side mirror kereta lama tak elektronik boleh sama ngan side mirror nissan sentra hasben saya k..canggih betul kereta indon ni.. Punya la menipu hasben saya ngan bgtau dah cari byk kedai half cut.. Mmg hasben saya bengang.. Muka dia mcm lain bila hasben saya buat muka tak percaya.. Mmg tak percaya pun..tp hasben kata indon bodoh, bangang and penipu tu ada bwk kwn2.. Risau gak takut dia berdendam plak nant.. Malas pk.. Byr je la 200 kat indon kebulur duit rakyat malaysia tu.ish..dia sempat bt ayat mcm tak ikhlas je bang.. Hasben kata mmg la.. Janji nk bwk bil... Nak menipu pun agak2 la.. Mcm nak kata, aku tak halal kalau ko ambik lebih dr harga sebenar side mirror tu.. Hasben mmg nak p cari sendiri side mirror tu tp dia kerja ptg.. Tak ada masa nk p survey.. Indon tu pun mcm terdesak duit.. Saya tak boleh ingat muka indon bodoh tu.. Kan dah kene maki hamun..fuh.... Puas hati... Ok kembali cool..

Iktibar dr cerita ni
1) jgn percaya pada indon... Penipu..
2) jgn nk potong2 line lah bila drive.. Ikut je lorong kita coz bila jadi spa2 kita gak yg susah.
3)yg penting jgn derhaka kat suami..tengok.. Time bwk baby carrier tak ada apapun berlaku.. Coz suami redha..bila saya bt ayat mcm ni time gaduh.."Bila abg nk beli car seat ikhlas ni.. Nak tunggu saya eksiden dulu baru nak beli.." suami saya senyap je.. Tak tahu la dia marah ke tak.. Huhu..tp dia cepat2 p beli lepas saya merajuk.. Sekali gup.. Eksiden... So saya bt kesimpulan.. Tak baik tuduh suami mcm tu.. Dia semestinya syg isteri and ank2 dia.. Mulut saya ni laju je bila marah.. Kan dah di bayar tunai oleh Allah.. Ada car seat pun leh eksiden gak.. Semua kecuaian saya.. Saya drive cuai.. Saya tinggi suara kat suami..

So moral value.. Jgn nak marah2 la.. Nak apa2 mintak elok2...pernah ke suami tak bg apa yg kita mintak kan.. Semua dia bg... Cara saya yg salah... Saya pun kene drive hati2 ...ingat bwk ank2 tu..

Tindakan saya.. Terus mintak ampun dan maaf kat suami.. Senyum dia.. Dia kata abg tak pikir smp mcm tu pun.. Biar la.. Baik saya mintak maaf awal2... So semlm dan hari ni saya menjadi pemandu yg berhemah.. Hehe.. Sekian terima kasih... Huhu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...