Sunday 28 October 2012

Aidiladha 2012

Ni entry delay.. Penat betul badan.. 2 hari berkursus di ampang.. Ni baru balik dr taklimat pengawasan spm di pusat permata negara ukm...citer pasal raya haji..Tahun ni turn suami.. So kami beraya di rantau pjg.. Dr raya aidilfitri lagi suami duk membodek suruh saya ambik crk..ish.. Balik kg dia cepat je plan bila nak balik.. Hahaha.. So sebagai isteri solehah, saya ambil gak la sehari crk hari rabu baru ni..huahua

Disebabkan suami habis kerja rabu pg, so balik kerja je dia terbongkang dulu tido.. Saya biarkan aje.. Ye la nant kalau ganggu kan risau tak leh drive dlm keadaan normal plak..huhu..dah la tempoh parjalanan nya lama.. Jem masih tak kira lagi tu.. Saya awal2 dpt rasa kepenatan..dgn ank kecik lagi.. So time suami tdo saya duk sibuk ngan ank2 mengemas brg2.. Nak kemas awal2 tak dpt coz busy ngan exam.. Fuhh.. Kemas punya kemas kul 3 ptg gak bertolak..

Disebabkan tak mkn tengah hari lagi, so kami menyinggah mkn dulu lepas melaui jln ampang.. Saje mkn kat area tu coz nak elak jem pukul 5 time org dah balik kerja..dah kenyang teruskan perjalanan..punya la lama perjalanan kami.. Apa taknya. Berhenti solat, berhenti mkn, berhenti tdo and tak masuk berhenti ank berak kencing lagi.. Jln tak jem teruk tp kereta byk.. Nak laju2 pun tak boleh.. So dr bertolak kul 3 ptg kami sampai rantau pjg pukul 5 pagi.. Bapak lama kan.. Hahaha..

Smp2 je sofia dah aktif main.. Mama and abah sofia terbongkang tdo.. Ikhlas pun join sekali.. Hikhik.. Bgn2 pukul 10 pagi.. Haha.. Kitaorg siap bantai mkn sahur lg sebelum tdo lepas subuh tu.. Puasa nya tak pun.. Huahua..baik punya ank and menantu..bgn je tdo, siap2 nk p kb mall.. Niatnya nak mencari hadiah utk sepupu suami yg nak kawin 11.11 ni and hadiah besday utk mak mertua...time sepupu suami tu kawin kitaorg tak dpt balik coz saya kan kene jadi pengawas spm..kan tak spm budak2.. Haha.lepas mencari hadiah terus keluar dr kbmall..sempat gak saya merembat kasut dr cardin warna merah gitu kat kb mall tu... Haha..

Past tu cepat2 kitaorg balik rantau pjg coz nak sambung shopping kat rantau pjg.. Smp2 kat kedai dah ptg.. Kedai pun byk dah tutup awal coz esok kan nk raya.. Sempat lg saya mencari set luminarc putih saya.. Nk cukupkan Set 6.. Teko pun rembat.. Beli brg yg kwn pesan sekali.. Mcm ni ler saya kalu balik kg suami.. Kadang2 ngan kedai2 rasa nk beli.. Haha..tu tak masuk brg2 yg pesan kat mertua suruh beli kat golok.. Haha..

Seharian kami berlalu sekejap sahaja . Esoknya dah raya.. Mcm biasa la bersiap awal pagi.. Mak mertua bt nasi himpit kuah kacang pagi tu.. Mkn ramai2.. Lepas tu diaorg p semayang raya kat surau.. Saya siapkan ikhlas.. Sofia bt rekod bgn kul 10 pg raya.. Apa taknya, mlm tdo kul 3 pg.. Tu pun saya kejutkan.. Org ln dah tumbangkan lembu,dia duk bt air liur basi lg..lepas tu cepat2 bergegas p tempat korbsn lembu.. Org dah siap sembelih pun lembu.. Ternganga mulut sofia tengok org uruskan lembu tu.. Ngan saya2 tak puas tengok.. Sama je mak ngan ank.. Hehe..lepas tu p berkumpul rumah atok suami saya.. Kitaorg panggil ayah.. Meriah la raya haji di rantau pjg.. Diaorg ni masak and mkn ramai2.. Urusan sembelihan and uruskan daging lembu semua bt sendiri.. Tak melibatkan org luar pun.. So lepas mkn2 terus balik rumah mertua..rest2 coz dah keletihan..

Raya ke 2, masih di rantau pjg smp petang.. P melawat rumah mak sedara suami di pasir mas.. Past tu, ptg bertolak ke kg saya plak.. Mlm baru smp trg..penat tak terkata.. Esok nak bertolak ke kajang plak..

Ptg esoknya, kami bertolak ke kajang
.. Time tu dlm pukul 5.30 la..malangnya kami tersekat jem smp 14 jam.. Nk menangis duk dlm kereta.. Kebas punggung.. Sakit semua urat2 badan.. Semestinya saya dan suami ambik cuti hari isnin tu... Huahua... Raya oh raya...tu je kot citer raya haji saya.. Dah seminggu berlalu.. Dah byk lupa nak cerita apa.. Hehe..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...