Wednesday 24 August 2011

24 minggu +++

Sekejap sgt masa berlalu...skarang kandungan aku dah masuk 24 minggu +++....Baby bukan setakat dah boleh menendang tp dah pandai buat ombak dalam perut mama ni....perut mama plak sekejap naik sekejap turun di ombak kan oleh baby..hahaha...Abah pun suka sgt sentuh perut mama time baby bt ombak.....Sofia plak dah pandai cium perut mama...baby2 kata sofia....

Baby mama amat cemerlang dalam berpuasa..seperti time mama mengandungkan kakak sofia juga.....setakat 23 hari ibadah puasa ni dapat mama jalankan dengan sempurna walaupun pernah satu hari tu mama rasa teramat lembik....tp dalam hati tak berhenti berdoa..Ya Allah kuatkan la aku....Alhamdullilah Allah makbulkan doa mama..dapat juga mama bertahan sampai berbuka.....Apa yang lagi menyeronokkan letih2 pun mama mampu lagi masak selepas balik sekolah....Ntah dari mana la tenaga dtg..Maybe niat yg baik Allah bagi kurang letih...Masak simple2 pun lagi best dari beli kat bazar....Sib baik ada abah yang banyak juga membatu....Terawih? Alhamdullilah ada juga kesempatan menjalankannya walaupun bukan la tiap2 malam...Semoga lagi 6 malam berbaki ni dapatla mama meneruskannya....Sepatutnya ibadah yg kita kejar lebih berbanding shopping di akhir2 ramadan ni kan..mama doakan anak2 mama, keluarga kita serta seluruh umat islam dapat keberkatan dalam 10 mlm terakhir ramadan yang mulia ni...

Update check up time 21 minggu hari tu...Teramat sedih bila Hb aku cuma 9.5  shj..sebelum ni 10.5...aku tak pernah miss pun ambil iron tablet tu setiap hari....tp Hb makin turun...Doktor kata maybe pemakanan aku tak betul so iron tak boleh menyerap dalam darah....ujian darah aku bt sekali lg sebab doktor nak tengok sama ada darah aku ada masalah atau tidak..alhamdullilah darah aku tak ada masalah...doktor kata aku ni anemia pregnancy..doktor pun suggest makan sebiji obimin dan sebiji iron tablet setiap hari...2 minggu lagi doktor nak tengok kesannya pada Hb....So aku balikla hari tu dalam keadaan sedih....Paling sedih lagi bila berat tiba2 naik smp 2.5 kg dlm masa 2 minggu..patutla aku rasa perut naik mcm mendadak ckit......Nurse nasihatkan aku mkn nasi sepinggan tanpa tambah utk sekali mkn.....mayb takut penyakit lain plak kot.....Sedihnya rasa nak menitis air mata waktu drive balik....

Selepas 2 minggu aku kembali lagi ke klinik keihatan yang sama....boring betul....ujian darah pun dibuat mcm biasa....Hb cuma naik 10 sahaja....obimin+iron tablet tetap tak memberi kesan pada darah aku...Last nurse suggest aku beli Iberet folic kat farmasi.....Maybe obimin+ iron tablet tak sesuai ngan darah aku....Nurse tu tambah lagi, ada org yg darahnya tak akan naik ngan mkn iron tablet...sayangnya iberat folic tu tak ada kat farmasi klinik kesihatan ni....so terpaksala beli...tak kisah la kan..asal naik..dah dekat seminggu nurse suruh beli ni tp aku tak beli2 pun lagi..busy sgt ngan puasa dan persiapan raya ni.....hehe...InsyaAllah aku beli minggu ni...berat? kali ni turun smp 1.5kg..haha.....sib baik tak naik..mk mcm selera je....huhu..maybe puasa kot....

Minggu ke 23 tu juga aku p scan sekali lagi....Alhamdullilah uri dah tak ke bawah..Doktor kata uri naik ke atas elok je...tp doktor suruh datang lagi time 32 minggu utk nak tahu kedudukan uri yang betul2..Bt setakat ni uri elok je doktor kata...gembira sgt2 la aku hari tu..baby pun sihat....pembesaran pun ok....semakin jelas kaki,tgn dan kepala baby..teruja sgt tengok...Jantina?kali ni dah tak lupa tanyer doktor...doktor pun cari la...doktorkata tengok tu...kaki dah buka tapi celah2 tu penuh berserabut tali pusat...Ala anak mama ni main tutup2 ngan tali pusat plak..malu2 ni ntah2 pompuan juga...hahaha...tak kisahla asal semua selamat dan anak mama sihat...kalau dpt sepasang alhamdullilah kan.....



Setakat ni tu je la update pasal pregnant ni..minggu ni dah 24 minggu.....baby pun busy nak raya..hehe....nant after raya update lagi..hehehe....bye2...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...