Monday 15 August 2011

rezeki ramadan dan persiapan raya...

Alhamdullilah dapat gak bonus setengah bulan gaji tahun ni..Rezeki Allah....Rezeki sofia dan baby juga agaknyer..boleh la menampung belanja raya tahun ni....tak dpt bonus jenuh juga kering kontangnyer nanti..hehe....

Persiapan raya? sebulan lebih awal aku dah beli kain utk dibuat baju kurung n baju melayu bagi kami satu family....2 pasang baju kurung utk aku..sepasang utk sofia dan sepasang baju melayu utk suami...tema tahun ni kelabu...aku lebih selesa beli kain dan upah orang jahit seperti tahun2 sebelumnya..sebab tu aku beli awal2 kain baju kurung dan baju melayu tu....senang hantar upah awal..lewat2 nant saper la nak jahit kan...

dah 15 hari puasa ni kami tak shopping apa2 brg raya yang lain lagi..ye la..ingat nak beli dress, tshirt n jeans gak kat anak dara sorang ni...suami pun tak beli lagi seluar dan tshirt raya..aku pun ingat nak mencari sehelai jubah juga..ye la perut pun dah semakin membesar.....hehe....plannya minggu ni nak selesaikan semuanya la....minggu depan sekali lagi dah nak balik kg kan....apapun shopping ala kadar dan berjimat cermat juga ni...nant membazir plak kan...kene list dulu apa yang nak beli ni...kalau tak manage betul2 silap2 balik raya kene kuarkan duit simpanan plak...hehehe...

Memandangkan minggu ni kami nak pulun shopping...minggu lepas aku dan suami pulun gotong royong bersihkan rumah...nak raya..tak kemas umah tak sah aku ni..tukar la langsir..bukan yg baru pun....ada 2 langsir..so tahun lepas warna kuning.. thn ni biru plak la..nak bt baru tak berbaloi la...tak lama nk pindah umah plak..suami pun tolong lap2 tingkap..mop situ sini..lap situ sini....terima kasih bang..berkilat umah kita..hehe....suka aku tengok...aku pun ubah la ckit2 kedudukan bunga..frame2 dan perhiasan2 kat ruang tamu ni..nampak la kelainan ckit...puas hati kami pulun gotong royong..dari kul 10 pagi smp kul 4 petang...hasilnya amat bersih..hehe.nant balik dari kg umah dah kemas kan..org dtg raya tak ada la baru nak kemas..nampak ckit suasana raya..tak ubah dan tak kemas mcm tak best je.....sofia smp tertido tolong kami kemas..bgn dari tido mengamuk nak keluar jln2..hehe...so lepas solat asar bwk la cik sofia ni p bazar ramadan..suka la dia dpt jln...hari ke 14 puasa merupakan hari pertama aku tak masak utk berbuka....dah kepenatan mengemas..suami pun kesian dan suruh beli je.....setakat ni.. tu je la persiapan raya kami..simple tapi amat terasa seronoknya...



rumah dah kemas dan sofia duk mengamuk..hehehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...