Thursday 11 August 2011

Doktor Sofia

Sepanjang ramadhan ni aku rasa masa banyak terkejar-kejar. Nak update blog pun tak ada masa. Banyak sgt kerje sekolah yang kene disiapkan akhir2 ni..Ni saje cari masa update blog sebab nak cerita2 pasal cik Sofia ni..hehe....Topik utama bukan la pasal apa sgt..cuma nak membuktikan kita adalah cermin anak2 kita dan keadaan persekitaran byk mempengaruhi kehidupan anak2 kita.

Selama ni aku selalu baca pasal ibu bapa cermin anak2..kini ia terbukti di depan mata aku..sofia banyak meniru cara mama dan abah dia.....kalau ajuk bercakap tu mmg la byk ikut kita kan....bila kita dudukdan renung sekejap kadang2 nak tergelak pun ada bila teringat aksi ank2 ...

Sebelum ni sofia selalu minta pakaikan telekung sembahyang nak sembahyang bersama. Dari tak pandai sujud..skarang dah pandai sujud dengan betul..Nak kata aku ajar sgt tak ada plak...Sebenarnya anak ni byk memerhati..Apa yang mama dan abah dia lakukan itu juga yang dia tiru...bacaan tu Allahhuakbar je yang mama dan abah paham..tak apa la...sekurang2nya ini adala perkembangan terbaik untuk melatih ank sembahyang kan...peristiwa paling best yang tak dapat aku lupakan bila satu hari aku dan suami sembahyang berjemaah..Sofia nak Allah Bak(Allahhuakhbar) maksudnya sofia pun nak sembahyang..Aku pakaikanla telekung kat dia..Nak solat tepi abah, tak nak duk sebelah mama....ikut je la...skali sembahyang abah dia terduduk atas telekung sembahyang dia..sibuk dia kata..pi kit (tepi sikit) sambil tarik2 telekung dia..last2 telekung dia tercabut....nak pecah perut aku kat blakang tengok aksi dia.....Tp tahan je la...tak kusyuk jadi solat aku....Apapun ni perkembangan terbaik mengajar dia berjemaah....Setiap hari aku tanya sofia nak solat ke..kalau dia nak cepat2 dia ambik telekung..kalau dia malas aku tak pernah paksa...hehe..kecik lagi.. tp tu la..apa yang ibu bapa dia buat itula anak2 akan buatkan.

telekung sembahyang hadiah besday dari ayah long dan mak long sofia....

Lagi satu perkara yang menarik perhatian aku bila sofia mula pinta dipakaikan tudung bila nak ikut aku jemur baju diluar rumah..ma..ma..udung(mama..mama tudung) sambil tunjuk atas kepala dia....Setiap hari tengok mama jemur baju pakai tudung tiba2 dia pun nak ikut..hehehe..aku pun apa lagi pakaikan la tudung.....suka sgt la dia..pakai tudung..seluar pendek..hehehe....perkara yang baik galakkan la....Tp tak ada la setiap hari dia pakai..time dia tak nak aku pun tak paksa..biar kemahuaan dia sendiri....kita nampak mcm dia sibuk bermain tetapi dia paham dan tengok apa yang kita pakai.....

pakai tudung seluar pendek..hehehe

Selain dari kita ibu bapa yang byk mempengaruhi tindakan anak..keadaan sekeliling yang dia selalu lalui jadi ikutan anak juga...Dan ini la yang nak aku cerita sebenarnya...punyala pjg lebar penerangan kat atas..ni baru ceritanya..hehehe

Sebulan yang lepas sofia 2 kali  ke klinik jumpa doktor sebab asma..setiap kali balik klinik dia selalu tiru gaya doktor tu buat kat dia..charger handset pun leh jadi stetoskop cik sofia ni...nak tergelak betul...lilit la wayar kat leher mcm doktor bt....Nak tergelak sgt2 tp bimbang pun ada sebab takut wayar tu terbelit kat leher dia..selalu tiru cara doktor ambik suhu kat telingat..lambat jumpa benda ala2 termometer mesti jadi mangsa utk dia ambik suhu kat telinga dia sendiri..risau tercucuk telinga je.....cepat betul budak2 ni meniru..

nak dipendekkan citer..hari ni abahnyer belikan medical playsets kat cik Sofia..suka sgt la..abah..mama..teady bear telah menjadi pesakit sofia...hehe...Kesimpulan kat sini sebagai ibu bapa  kita hendakla tunjukkan contoh  terbaik kat anak2..baru anak2 mengikut perkara yang positif kan..kedaan persekitaran yang baik juga kita kene sediakan utk anak2...kalau nak ikut byk lagi citer tapi byk dah lupa...lagi pun mama sofia nak sambung kerje yang berlambak...mest ibu2 kat luar sana byk lagi kisah2 best yang nak dikongsikan.....hilang penat melihat keletah anak2 ni bila time balik kerje penat2....semoga kita menjadi cermin yang paling baik untuk anak2 kita....amin...



Doktor sofia memeriksa pesakit..hehe


doktor sofia bagi pesakit mkn ubat..hehe

check up lagi sekali..hehe

peace.....ala dah perasan kamera..hehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...