Friday 3 August 2012

Habbatus Sauda dan minyak kelapa dara

Saja terasa nak share ngan kaum2 hawa.. Tak kisah la ibu or ank dara ke or mak dara ke.. Hihi.. Just nak share kebaikan habbatus sauda dan minyak kelapa dara..

Waktu saya bersalin kan ikhlas, saya terlambat mkn jamu2 ni.. Bukan sebab malas tp sebab ikhlas terkena jaundis.. Sebulan lebih baru jaundis ikhlas hilang.. So selepas 40 hari baru saya boleh mkn jamu.. Urat2 pun kembang je kan.. Bdn still lesu time tu.. Bertungku dan mengurut la yg byk membantu segarkan sikit bdn.. Tu pun utk tempoh yg singkat.. Utk kesihatan dalaman mmg perlu telan ubat juga..

Selepas kembali bekerja, saya mkn jamu yg saya beli ngan bidan kat kg saya.. Ye saya akui, bdn saya rasa segar,tak cepat letih dan demam mmg susah nak dpt time tu.. Tp malangnya semakin hari saya perasan penghasilan susu perahan saya semakin merosot.. Saya dah mula syak jamu tu yg mengurangkan susu saya.. Sbb mak pernah kata, jamu ni panas, kadang2 leh kurangkan susu.. So saya ambil langkah stop terus mkn jamu bidan tu.. Alhamdullillah susu saya kembali normal tapi badan saya jadi cepat letih, mudah penat dan paling tak tahan saya mudah dapat selsema.. Bila dah selsema mestilah demam kan..tp bukan la saya kata jamu tu leh baikkan selsema or sihatkan bdn saya, semua tu atas kuasa Allah.. Dia yang memberi penyakit dan Dia juga yg menyembuhkannya kan..cuma kita berusaha mencari ubat utk kesihatan bdn kita.. Maklumla.. Perempuan yg dah bersalin ni mmg perlu suppliment tambahan.. Dengan nk urus diri sendiri, suami, ank2, rumahtangga dan kerja di tempat keje yg tak habis2..so suppliment perlu sgt2.. Kita pun bukannya ambil balance diet setiap hari.. Saya la.. Semua bedal.. Hehe

So.. 2 bulan lepas kwn saya kenalkan saya habbatus sauda dlm bentuk kapsul dan minyak kelapa dara..dia kata, bdn dia rasa segar dan susu pun byk..yes.. Maybe ni peluang saya..so saya order la habbatussauda kat dia.. Time tu dia bg try minyak kelapa dara sebotol.. Alhamdullilah, dgn izin Allah bdn saya rasa segar dan susu pun maintain... Paling best di bulan puasa ni la.. Walaupun saya still fully breastfeed tp saya kurang rasa lesu..susu tak merudum langsung.. So saya rasa habbatus sauda+minyak kelapa dara+kurma byk bantu menyihatkan bdn di samping banyakkan susu..kat bwh ni saya letakkan khasiat habbatus sauda dan minyak kelapa dara..tp sya tak jual ye.. Just share je.. Jgn ada yg order dah.. Haha..

Khasiat Minyak Kelapa Dara ( sumber dari http://infowanita.blogspot.com/2008/01/khasiat-minyak-kelapa-dara.html)

1 - Melegakan pernafasan – mencairkan kahak dan membersihkan laluan pernafasan dan kerongkong

2 - Melawaskan pembuangan air besar dan kecil – menyelesaikan masalah sembelit dan kencing tidak lawas serta membuang toksn melalui najis.

3 - Meningkatkan kadar metabolisma pada seluruh sel tubuh – Minyak kelapa dara akan diserap terus sebagai komponen tenaga dalam badan – badan anda akan terasa lebih bertenaga

4 - Di dalam usus kecil dan besar ia memusnah organisma perosak, seperti virus, bakteria, kulat dan protozoa (cacing). Dengan nya penghadaman mencapai tahap maksimum.

5 - Mengurangkan keadaan mudah lapar – bila penghadaman mencapai tahap maksima tubuh mendapat lebih khasiat dan tenaga.

6 - Oleh itu berat badan terkawal – tidak perlu makan banyak dan kerap

7 - Mengurangkan kandungan lemak badan – berat badan turun mengikut kesesuaian tubuh badan seseorang.

8 - Tidak mudah mendapat jangkitan penyakit – dengan bertambah kuatnya sistem kekebalan tubuh.

9 - Mengurangkan kelekitan platelet darah – kelekitan platelet adalah faktor penyumbang kepada pembentukan plak pada saluran darah.

10- Mengurangkan risiko serangan sakit jantung dan darah tinggi – mengelakkan terbentuknya plak pada saluran darah terutama saluran yang berhubungan dengan jantung.

11- Mempercepat pengantian sel-sel mati dengan yang baru – mengembalikan keanjalan, kelembutan dan kehalusan kulit.

Kesan Jangka Panjang Pengambilan Minyak Kelapa Dara Pada Tubuh.

1 - Mengurangkan kadar kolestrol – ia sendiri tidak mengandungi kolesterol. Oleh itu ia adalah alternatif terbaik bagi minyak-minyak lain yang mengandungi kandungan kolesterol yang tinggi

2 - Mengawal kencing manis - pankrease lebih efisien mengeluarkan insulin sementara sel bekerja lebih cekap mengambil gula darah keperluannya.

3 - Mengatasi masalah penyakit degeneratif dan masalah usia umur lanjut - anti oksida semulajadi dalam minyak kelapa dara adalah penghambat pembentukan radikal bebas.

4 - Tidak meningkatkan paras kelekitan platelet dalam darah – mengatasi pembentukan plak pada pembuluh darah yang menjadi anatara faktor punca serangan jantung.

5 - Tubuh lebih tahan serangan penyakit kerana memiliki agen anti virus, anti bakteria, anti fungus dan anti protozoa.

6 - Mendapatkan kembali keanjalan, kelembutan kulit – ia mempercepat pergantian sel-sel kulit yang mati dengan sel yang baru, selain melindungi dari sinaran ultra violet.

7 - Pertumbuhan rambut lebih baik dan kelemumur akan hilang – sel rambut akan mendapat tenaga dan zat yang mencukupi untuk pertumbuhan maksima.

8 - Terhindar dari gejala alahan – minyak kelapa dara bertindak sebagai agen anti histamine.

9 - Mengelakkan risiko sakit kanser – minyak kelapa dara memusnahkan sebarang kehadiran organisma pathogen. Dengan itu sel darah putih mampu bertindak secara maksima memusnahkan sel kanser, kerana ia tidak terbeban menghadapi organisma pathogen.

10- Keadaan berdengkur akan hilang – kerana saluran pernafasan dan anak tekak akan kembali anjal dan elastik hasil kewujudan sel-sel baru padanya.

Hasil google yg paling best tebtang minyak kelapa dara ni ialah

5) Memberi nutrisi kepada ibu mengandung, ibu dan bayi menyusu.

Susu ibu secara semulajadi mengandungi komposisi asid lemak yang sangat menakjubkan. Ia terdiri dari 45-50% 'saturated', sekitar 35% 'monounsaturated' dan 15-20% polyunsaturated'. Daripada jumlah keseluruhan faturated acid tersebut, sekitar 18% daripadanya adalah antimikrobial asid lemak yang terdiri dari lauric acid dan capric asid. Kedua-dua antimicrobial asid lemak tersebut memberikan bayi yang disusukan daripada berbagai jenis virus, seperti HIV dan bakteria. Paras kandungan antimikrobial asid lemak tersebut mungkin serendah 3-4%. Namun apabila seseorang ibu yang menyusukan anak mengambil minyak kelapa dara dalam makanan, paras lauric acid dan capric acid akan bertambah dengan ketara dalam air susu mereka. Kajian telah menunjukkan apabila minyak kelapa dara dijadikan sebagai sebahagian daripada pemakanan, kandungan lauric acid dalam susu ibu akan bertambah sekitar tiga kali ganda, manakala kandungan capric acid akan bertambah sekitar dua kali ganda. Disamping khasiat terhadap anak yang disusukan ibu-ibu yang mengambil minyak kelapa dara dalam makanan, mereka juga akan mendapat kahsiat tambahan, kerana 'saturated fat' yang merupakan ' medium chain fatty acid' dalam minyak kelapa dara mudah dihadamkan dan ditukar kepada tenaga, disamping kemampuannya mengaktifkan atau melancarkan sistem metabolisma, mampu menyokong sistem imunisasi tubuh dan teruji dalam mengatasi masalah thyroid. (sumber dari http://www.colourvibrationtherapy.com/minyakkelapadara.htm)

Seterusnya khasiat habbatus sauda plak:

Kadangkala ia digelar sebagai "bijirin hitam" atau "jintan hitam".

Daripada Abu Huraira r.a. Nabi s.a.w. bersabda, "Harbatus Sauda ini menyembuhkan segala jenis penyakit kecuali Al Saam." Aisyah r.ha. pun bertanya: " Apakah Al Saam itu?" Jawab Baginda s.a.w. "Mati." (Riwayat Al-Muslim)

Khasiat-khasiat yang terdapat pada Habbatus Sauda yang berikut adalah dipetik dari buku yang bertajuk "Rahsia Perubatan Habbatus Sauda'" yang dikarang oleh Dr. Hassan Syamsi Baasya dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia oleh Abdul Khairi AL-Latifi.

Kajian-kajian yang telah dibuat membuktikan bahawa Habbatus Sauda mempunyai khasiat-khasiat perubatan yang berikut:

1. Asid Urik dan Gout

Membantu mengeluarkan asid urik dari badan dan mengelakkan dari terkena penyakit gout.

2. Asthma

Bahan "Nigellon" yang terdapat dalam Habbatus Sauda dapat mengurangkan kesukaran pernafasan dan serangan Asthma dan memberi menafaat dalam rawatan serangan yang terjadi ke atas pembuluh udara (bronchitis).

3. Selsema

Ia dapat menyembuhkan selsema.

4. Tekanan Darah Tinggi

Ia boleh merendahkan tekanan darah.

5. Alahan (Allergic)

Bahan "Nigellon" dalam Habbatus Sauda dapat mengurangkan pengeluaran bahan "Histamine" dan bahan-bahan yang menyebabkan kejadian alahan (allergic).

6. Pengeluaran Bahan Empedu (Bile)

Juzuk Karbonil dan Thymoquinone (dua kandungan asas di dalam Habbatus Sauda) mempunyai keupayaan dalam menambahkan pembuangan empedu dari pudi empedu, untuk mengelakkan dari kewujudan penyakit batu pundi empedu.

7. Melancarkan Pengeluaran Susu

Ia mempunyai kesan yang kuat ke atas pertambahan kelancaran pengeluaran susu pada ibu.

8. Kesendatan Pembuluh Darah (Thrombosis)

Ia mempunyai kesan ke atas sistem kesendatan pembuluh darah di dalam tubuh dan di luar tubuh. Maknanya darah yang mengalir akan berhenti dengan cepat akibat kecepatan pembekuan darah. Begitu juga ia mempunyai kesan ke atas kecergasan pemecahan fibrin di dalam darah tersebut.

9. Sistem Kekebalan (Immunity) Tubuh

Ia meningkatkan sistem kekebalan supaya dapat membunuh kuman-kuman (bacteria), virus atau sel-sel barah supaya dapat mengelakkan tubuh dari dijangkiti penyakit-penyakit.

10. Barah

Ia dapat melindungi tubuh dari wujudnya kesan-kesan beracun akibat kegunaan "Cisplatin", yang digunakan dalam merawat bengkak-bengkak barah. Ubat "Cisplatin" ini, seperti lain-lain ubat yang digunakan untuk merawat bengkak-bengkak barah, menyebabkan kesan-kesan serangan sampingan (side effects).

11. Kuman-kuman

Ia amat aktif dan berkesan dalam membunuh beberapa jenis kuman seperti "E Coli", "Strep.Fecalis" dan "Bacillus subtilis." Ia juga mungkin berfaedah dalam melindungi gigi dari kejadian kerak-kerak kuning pada gigi (Plaques) dan kereputannya.

12. Ceret-Beret disebabkan Kuman

Ia dapat merawat masaalah ceret-beret dengan membunuh kuman-kuman yang menyebabkannya, seperti Kolerra, Shigella dan E.Colli yang berupaya menentang beberapa antibodi.

13. Kencing Manis

Ia dapat mengurangkan tahap kandungan gula di dalam darah.

14. Rheumatisme

Dalam bidang perubatan tradisional di timur tengah, ia digunakan sebagai bahan anti radang (Anti Inflammatory) dan anti-rheumatism (antirheumatic) dan digunakan dalam rawatan kepada migren.

Mereka yang alim di dalam bidang perubatan berkata: " Antara manafaat-manafaat Habbatus Sauda ialah:

i. Ia bertindak menghilangkan bengkak.

ii. Ia amat berfaedah dalam membuang lendir dan gelema dan mengeluarkan angin.

iii. Jika ia ditumbuk halus dan diuli dengan madu lebah serta diminum dengan air panas ia akan mencairkan batu-batu karang, melancarkan air kencing dan haid.

iv. Jika ia ditumbuk halus dan diikat didalam kain kapas atau kulit lalu dicium, maka ia memberi menafaat dalam penyembuhan selsema.

v. Jika diminum seberat 1 mithqal (4.235 gram) Habbatus Sauda dengan air, ia memberi manafaat dalam merawat kesesakan nafas,

vi. Jika ia dibungkus dengan kain maka ia memberi manafaat dalam merawat sakit kepala yang sejuk,

vii. Jika Habbatus Sauda dimasak dengan cuka dan berkumur-kumur dengannya maka ia memberi manafaat menyembuhkan sakit gigi."

( sumber dari http://www.seedsofhealth.biz/habbatussauda.htm)

Erm.. Tu je la.. Moga lebih byk kita share lebih byk pengetahuan kita dpt..



23 comments:

  1. Hello there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be okay. I'm definitely enjoying
    your blog and look forward to new posts.

    Here is my web blog work

    ReplyDelete
  2. saya pun makan habatus sauda juga

    ReplyDelete
  3. saya pun makan habatus sauda juga

    ReplyDelete
  4. Salam..tertarik baca nukilan saudari..sy jus nk tnya..mcmmane nk cari supplements tersebut?ade d jual d kedai2 ke?tq dear..

    ReplyDelete
  5. Salam..tertarik baca nukilan saudari..sy jus nk tnya..mcmmane nk cari supplements tersebut?ade d jual d kedai2 ke?tq dear..

    ReplyDelete
  6. Assalam...sungguh gembira bila baca blog ni..ada juga yg mendapat khasiat n percaya pada khasiat alami minyak kelapa dara :-) ..Amirul azi Amir saya ada menjual minyak kelapa dara dlm bentuk soft capsule dan juga pure oil.. Kalo berminat boleh tgk n pm kat FB sy Treenea Qaisha's Kota Damansara :-).. Jom sihat secara alami:-)

    ReplyDelete
  7. as salam..menarik. lagipun sy tgh mencari ubat yg seswai dgn mak sy yg kini ada penyakit kencing manis dlm kategori hypo. risau. klu boleh xnk saran sgt mak mkn ubt hospital or ambik suntikan insulin. boleh x sy dpt tahu kt mana nk beli kedua2 ubat tu. smbil tu sy pun brminat nak try gak.

    ReplyDelete
  8. Habbatussauda dlm bentuk minyak boleh bg pada bayi umur 6bln ke atas ke?

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum
    Boleh dapatkan minyak habatussauda d page sy . Terima kasih https://www.facebook.com/media/set/?set=a.739301152762468.1073741841.220464837979438&type=3

    ReplyDelete
  10. Assalam, bg yg berminat bole dptkn minyak kelapa dara dr saya..whatsapp 0193220097

    ReplyDelete
  11. Saya gunakan minyak kelapa dara untuk kulit anak saya. mmg berkesan hilangkan rashes dia. Minyak Kelapa Dara Natural

    ReplyDelete
  12. Harbatus sauda sesuai utk bayi berapa bulan?ank sy selsema..wsp 0179200552

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...