Tuesday 5 March 2013

Melatih ank jadi jujur

Salam semua...

Sekadar cerita ank2 tp rasanyer best jugak utk dikongsi...dlm perhimpunan sekolah semlm, saya sempatla berbual bual kosong dgn kwn rapat saya kat sekolah..cerita pasal ank lelaki dia, ilham... " ilham dah jatuhkan ipad, retak screen, ilham sorok ipad bwh bantal, ummi dia tanyer, nape ilham letak ipad bwh bantal? Ilham jwb, nanti baba tengok, kalau letak bwh bantal, baba tak nampak, jadi baba tak marah ilham"... Erm...sudah pandai mencari idea utk lepaskan diri dari kene marah..ummi ilham pun jwb " ilham tak boleh mcm tu, ilham kene jujur, ilham bagitahu baba yg ilham tak sengaja, mesti baba faham, ilham tak baik menipu, berdosa"... Bila baba dia balik, dengan laju and jujurnyer ilham bgtau baba dia and mengaku kesalahan dia...

Bila kwn saya ni cerita pasal kisah ilham ni, saya terus teringat peristiwa minggu lepas... Ni hasben saya yg cerita...ceritanyer lebih kurang mcm ni... " tadi abg tidur, sofia baca buku sekolah dia sorang2 sebelah abg, tiba2 sofia kejutkan abg bgtau buku terkoyak, adik yg buat katanyer".. wah.. Sofia jugak dah pandai nak lepaskan diri dari kene marah ngan abah dia... Mcm mana la adik nak buat padahal time tu adik duduk rumah ummi..hasben saya jwb " mcm mana adik buat sofia? Adik kan tak ada kat rumah, sofia tak baik ckp adik buat, kalau sofia yg buat sofia kene mengaku, ni kan salah sofia, berdosa, Allah marah org menipu"... Terus si sofia ni menangis, padahal hasben saya kata dia ckp dgn nada lembut je...bila saya balik dr kerja, terus si sofia meluru ke pintu and bgtau saya yg dia dah terkoyakkan buku dia.. " mama..buku koyak, adik tak buat, yaya buat" ..terpinga2 gak saya mulanyer...bila hasben explain baru tahu alkisahnyer...

So...main point kat sini adalah jujur... Nampak remehkan tp impaknyer besar..dr peristiwa yg remeh mcm ni la kita nk latih ank2 supaya jujur..ngaku kesalahan diri...terasa byk lagi ilmu parenting yg perlu saya teroka.... Bukan senang nak mencorak sahsiah baik pada ank2... Moga Allah permudahkan jln saya dan ibu2 diluar sana dlm mencorak kebaikan pada ank masing2... Sama2 kita doakan ank2 kita menjadi ank yg soleh dan solehah...amin...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...