Tuesday 17 April 2012

Sofia hilang.... Tolong cari anak saya...

Ahad baru2 ni saya dan husband bwk ank2 jln2 p pc fair kat klcc... Seronok sgt2 coz dah lama sgt tak p sana.... Selain p ronda2 pc fair, plannya nk bwk ank2 round kat tmn klcc tu.... Sofia pun suka main kat tmn mainan kat situ....sebelum p, saya siap suruh hasben cas kan bateri kamera yg dah lama tak guna... Konon2 leh ambik gambar kat tmn ...

Sesampainya dlm pc fair tu, saya ingatkan suami.. "bang pegang sofia,jgn lepas nant hilang"... saya mmg selalu pesan mcm tu kat suami... Tp kali ni perasaan bimbangnya lain mcm... Amat2 tak sedap hati...tp saya ignore je perasaan tu coz pk2 malas nk layan perasaan yg bukan2 ni...lgpun ni bukan kali pertama bwk ank2 kat tempat sesak dgn org...

Dlm pc fair tu mcm2 ragam sofia ni... Kejap meragam nak belon... Kejap kata dia penat... Kejap2 nk susu... Kejap2 nak p tandas... Mcm2 la.... Naik geram jugak saya time tu... Sempat jugak cubit bwh lengan dia sbb bosan dgr mulut dia yg bising...

Dkt sejam lebih ronda2, saya dan suami decide nak balik... Nak p tmn dah tak jadi coz hujan lebat.... Sofia pun mula ajak nak naik kereta... Ikhlas maintain cool...Meragam time nk susu je....Kenyang senyap la dia... Tp kadang2 nampak jugak dia rimas bila lalu dkt tempat yg sesak ngan org...time ronda2 sempat lagi beli aksesori utk ipad...huhu... Tergugat jugak iman tp bukan la beli yg mahal2 pun....

On the way nk jln keluar dr pc fair tu, kitaorg berhentilah kat kedai samsung.... Suami nampak bekenan ngan handset samsung galaxcy young... Sebelum tu tanyer dia nk ke handset blackberry... Dia kata biarla dulu.. Actually ada gak niat p pc fair nk mencari handset en suami ni... Almaklumla hs dia pun dah uzur tahap gaban... Paling bengan bila tel tak leh ckp lama2... Tgh syok2 citer mest dia akan bt ayat mcm ni " ok2 la bateri dah low ni" ... Putus feel bila bercerita dlm tel... Huhu... Patut la dia tak nk blackberry rupa2nya dah jatuh hati kat samsung... Disebabkan harga pun berpatutan kami pun tak pk panjang, grab je la satu....

Time nak p byr, sofia cakap dia nak kencing.. Disebabkan aku yang pegang ikhlas so suami la yg bwk sofia p toilet... Aku plak terus ke kaunter nk byr.. Ingat sampai situ je, rupanye kene beratur untuk pasang screen protector n install apa2 la dlm hs tu...kene menunggu gak la nk dptkan turn tu... Ikhlas dah mula meragam.. Dlm hati lambatnyer 2 beranak ni...

Dari jauh saya tengok suami duk pegang tgn sofia menuju ke tempat saya berdiri... Saya dah kalut coz ikhlas dah mula melalak kuat... Saya pun ckp kat suami " bang ambik plastik ni , nant tunggu turn kat sini n ckp la nk install apa2, saya nak susukan ikhlas".. Saya pusing dan mulakan langkah mencari port yg sesuai utk menyusu tanpa pandang sikit pun pada sofia..dgn harapan sofia bersama abah dia... "Eh... Kenapa saya tak tengok sofia" hati saya berdetik time kalut mencari port yg sesuai...Sekali lg saya ignore rasa ragu2 saya coz tahu sofia dgn abah dia....

Apapun saya gelisah time susukan ikhlas... Saya mcm dpt rasa saya akan kehilangan sofia.... ikhlas dah keyang je, saya angkat ikhlas dan berlari ke tempat suami... Saya pun tak tahu kenapa saya perlu berlari time tu.. Maybe naluri seorang ibu ni kuat agaknya....

Sesampainya di tempat suami... Hancur luluh perasaan saya, sejuk tiba2 mengalir dari kaki ke kepala... Jantung mcm terjatuh dan perut terasa kecut yang amat... Saya jerit kat suami.. " abg... Mana sofia?"..Suami saya terpinga2 n jawab.. " eh bukan ngan mama ke?" subhanallah... Saya menjerit.... Abang...anak kita bang.. Mana anak kita.. Sofia.... Sofia... Saya panggil tak berhenti.... Kami sempat bertikam lidah sekejap.. Saya salahkan suami n suami duk salahkan saya...

Dlm hati.. Ah tak guna gaduh.. Yg penting cari anak... Saya tak endahkan suami... Saya pegang ikhlas kuat2 n berlari ke hall yang satu lagi coz saya terpk kemungkinan sofia ikut saya time saya cari port menyusu... Saya mcm org gile time tu.... Kak.. Abg.. Adik..nampak anak saya tak? Tolong cari anak saya... Anak saya hilang... Cari la... Anak saya pompuan... Saya mcm dah tak ada malu.... Apa saya ckp pun dah tak tahu...tolong2 cari anak saya... Ya Allah mana anak aku...org tengok saya mcm simpati tp tak tahu mcm mana nak menolong...saya jerit panggil sofia2... Bygkan keadaan saya time tu... Betul2 mcm org giler... Mcm ni la perasaan org yg hilang anak.. Sempat lagi terdetik dlm hati saya... Ya Allah kenapa nk ambik anak aku dgn cara mcm ni...tolong la Ya Allah... Jika
nk ambik pun biarla aku dpt tengok jasad dia supaya aku tak menyesal seumur hidup aku....jika hilang mcm ni aku akan dpt rasa kesakitan jika anak aku sakit... Mcm2 emosi negatif bermain di dlm hati saya time tu....

Bila tak jumpa dekat hall yang saya menyusu, saya berlari ke lorong nak masuk hall tempat suami saya tadi.... Saya rasa mcm berjln di awan awangan. Nak menangis tapi tak keluar air mata... Bertembung ngan suami di lorong dan tak ada sofia pun bersama dia.... Saya dah macam mayat hidup time tu... Mana bang anak kita... Tolong bang anak saya.... Suami saya pun nampak pucat dan mati kutu jadinya.... Di mata saya terus terbayang detik2 bersama sofia...mcm tayangan slide show... Teringat dari hari dia mula lahir... Time dia asma... Time dia menangis... Time dia ketawa dan bermanja.... Kenangan berebut ipad... Kenangan dia main ngan adik... Ya Allah aku tak mampu nak lalui detik hitam tanpa sofia disisi... Dia bagai nyawa aku... Saya merintih lagi kat suami.. Mcm mana bang... Mana nak cari... Dengan bdn yang dah terketar2...

Ntah macam mana, tiba2 sorang lelaki india dtg menuju ke arah kami.. Maybe tengok kami tengah mencari seseorg dan tengok saya yang cemas yg amat... Dia tanyer saya" you cari budak ke?" berderau darah saya... Yeye... Pantas saya jawab.. Nampak tak anak saya?..dia jwb... Ada2 tadi saya nampak org kat kaunter tu bwk dia... Sambil tunjuk ke arah kaunter.. Berlari saya dan suami menuju kat kaunter tanpa sempat ucap terima kasih kat org tadi... Ada sorang lelaki melayu duk menunggu kat situ.. Terus saya tanyer... Ada nampak anak saya... Dia senyum n kata.. Oo ni parents budak yg baju belang2 tu ye... Saya pun kata ye tu anak saya.. Tolong encik mana anak saya.. Dia selamat ke? Kalau ada mana dia? Bertalu talu pertanyaan saya.... Anak akak ada.. Dia selamat.. Akak duduk dulu... Suami saya dah mula nampak tenang... Saya masih lagi tak tenang selagi kelibat sofia betul2 tak berada didepan saya.... Saya tak duduk.. Kehulu kehilir saya tak tentu arah.. Lelaki melayu tu suruh budak perempuan cina p ambik sofia.. Katanya ada org dia bwk sofia sebab nak buat pengumuman.

Saya menunggu lagi... Ya Allah lambatnyer p ambik sofia... Hati dah mula terdetik negatif.... Kalau la time diaorg bt pengumuman ada org mengaku dia parents sofia mcm mana? Ala cepat la ambik sofia....Tiba2 air mata saya mula bergenang...

Tengah2 saya gelisah.. Sorang lelaki cina dtg n ajak saya dan suami ke tempat sofia... Berbunga2 hati saya walaupun masih lagi risau... Saya ikut lelaki cina tu... Suami saya ekori saya dari belakang... Ikhlas ntah bila ada ngan suami saya... Saya pun tak tahu....

Sampai dekat pentas hujung hall 5 ni, saya nampak sofia tgh teresak2 sambil dipeluk budak perempuan india.... Berlari saya peluk n cium sofia... Sofia tengok saya turun n peluk saya... Muka dia nampak takut.. Kesian saya tengok sofia....ya Allah syukur Kau masih pertemukan aku ngan anak kesayangan ku.... Tak berhenti dlm hati saya ucap syukur... Saya pun tak berhenti ucap terima kasih kat budak2 yang menjaga tu.... Budak2 tu siap kata sofia muntah tadi... Diorg carikan air kat sofia...Baik sungguh diaorg ni... Saya pegang erat sofia n suami cari satu tempat utk kami satu family bertenang dulu.... Air mata saya mula berderai.... Saya rasa nyawa saya dah kembali... Ya Allah terima kasih kerana masih bagi saya peluang bertemu anak tercinta...

Saya dan suami kembali tenang... Suami byk terdiam... Mungkin masih terkejut... Kami sama2 bersalah... Kami yang cuai... Sepatutnya masing2 kene alert mana sofia... Tak boleh harapkan pada salah sorang yg jaga.... Ni pengajaran yg paling beharga bt saya dan suami.... InsyaAllah saya akan lebih berhati hati selepas ini....

Pada ibu bapa kat luar sana, saya harap jadilah kisah saya ni sebagai teladan.... Mungkin ada hikmah peristiwa ni diuji ke atas saya dan suami....jagala anak2 time ditempat yg ramai org.... Sesaat kita lalai, kita boleh hilang anak kesayangan bt selamanya.... Saya dah rasa dan saya tak nak ibu2 lain rasa seperti saya... Perit yg amat... Saya masih fobia walaupun dah beberapa hari berlalu....

Sesungguhnya anak2 seperti nyawa saya... Hilang mereka hilangla kehidupan saya... Ya Allah lindungila anak2 ku... Mungkin ini amaran dari Mu supaya kami lebih berhati hati dimasa akan dtg.... Aku bersyukur kepada Mu ya Allah kerana kembalikan anak ku sofia kepangkuan ku... Pjgkan la umur anak2 ku dan selamatkan la mereka dari sebarang bencana.... Amin.....

Gambar kat bwh ni kami ambik sebelum p klcc... Kalau la tak jumpa sofia time tu, mungkin ini kenangan terakhir kami.... Sesungguhnya saya tak nak peristiwa ini berulang dlm keluarga saya....saya serik... Betul2 serik....
















6 comments:

  1. debor wase bc entri nih..seb baik slmt belaka..kena peringat la len kali bwk anok2 wek g bderat...(peringatan untuk aku jg nih)

    ReplyDelete
  2. Sedih ke chah? Bila k.ngah baca k.ngah jadi debor sebab takut....

    ReplyDelete
  3. Moral of the story...klu bole elakkan bwk anak2 di tempat2 yg jd tumpuan ramai orang....pastu klu kita mmg nak pergi beli barang yg memerlukan tumpuan lebih dr kita elok jgn bwk anak2....sbb mesti kita akan leka punya......! Alhamdulillah...nasib baik dpt balik Sofia......

    ReplyDelete
  4. menitik airmata akak baca entry ni.. takutnye kan.. mintak kita semua dijauhkanla dari kehilangan anak2 kita dengan cara mcm ni kan...

    akak pernah rasa apa yang adik rasa... walu cuma tak sampai 5 minit.. tapi ianya cukup buat akak rasa nak pengsan... akak bawak anak2 g playground manakala husband bayar barang dekat kaunter tesco.. kaunter tesco dengan playground memang dekatla dalam 10 meter je kot... dan husband dapat kaunter paling tepi dan paling hampir ngan playground.. tetiba kat playground akak susukan si adik. tengok2 si kakak dah tak de kat area playground.. masa tu la lembik rasa kaki... rasa nak pengsan dah masa tuh... melilau akak mencari.. alih2 tengok tercongok dalam troli rupanya dia pegi kat kaunter dapatkan papa dia.. kecut perut rasanya... apa2 sesama jadikan iktibar kan..

    ReplyDelete
  5. Ye kak... Moga jadi pengajaran utk saya dan semua....moga anak2 kita dilindungi oleh Nya walau di mana berada...amin...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...