Thursday 13 December 2012

Cerita di kampung

Salam semua..lama jugak tak update blog ni..last update hari sabtu lepas...nak kata busy sgt mmg tak la..tp busy dengan sakit demam anak2...anak2 dah mula menampakkan ciri2 nak demam dari hari bertolak dari kajang lagi..ikhlas selsema and panas kepala..sofia plak batuk mcm nak kene asma..so mkn ubat tak pernah putus dari sabtu lepas sampaila sekarang..

Hari pertama sampai, dah ada kenduri kawin..ank jiran depan rumah mak saya je..kitaorg sampai tu majlis dah mula pun...so apa lagi, masuk rumah mak, rest sekejap kemudian terus p ngap kat kenduri tu..bila jauh berjalan, perut pun asyik lapar je la...mlmnya asma sofia makin menjadi2..terpaksa ambil inhealer 4 jam sekali..apa tak asmanya, time mkn kenduri tadi boleh dia p tawaf ambil sirap ais smp 5 6 gelas..saya ni besar mata2 nak marah.. Larang mulut langsung tak dengar..nak cubit amaran malu kat org yg mkn kat situ..last2 biar je ngan hati ni rasa berapi je..

Hari ke2 di kampung, kami duduk dirumah sepanjang pagi and tgh hari..saya dan suami pun demam jugak..ank2 lagi la demam...tak p klinik pun....mkn ubat2 yg mmg saya dah prepare bwk dr rumah lagi..saya kalau nak balik kampung or bercuti, perkara paling penting yang kene bwk ialah ubat ubatan ni..maklumla, berjln dengan ank2 kecik ni...mudah sgt kene demam..terutama sofia..aircond kereta pun boleh buat dia batuk..So sukurang2nya sebelum p klinik, boleh la mkn bekalan ubat dulu kan..kadang2, kalau hari perayaan tak ada kilik yg bukak..so bayangkan mcm mana ank kita sepanjang hari demam tak mkn ubat...kesimpulannya better bwk la ubt dari rumah..ok habis cerita pasal ubat..hehe...sambung balik..petangnya kami ke wakaf tengah..rumah mak saudara suami..p ambik bubur asura..dr hari pertama lg, dia suruh dtg ambik..tp kami terlampau letih nak ke sana..so tunda pada hari ni la...sampai je kat sana, dia ajak plak p mkn kat pulau duyung..kami ingat nak p beli brg2 keperluan ank2.. Terpaksa batalkan dulu la..rezeki jgn ditolak kan..hehe..Mlm tu,sampai je rumah,suami saya terbaring terus..Demam makin teruk..


Hari ke 3.. Pagi2 lg, suami saya dah mencari klinik yg ada red alert di terengganu..tak tahan sgt dengan demam and selsema..saya selsema jugak tp tak tahap teruk sgt..Saya pun suruh suami cepat2 p klinik and mkn ubat..bukan apa, takut tak dpt p hantar pengantin tengah hari nanti..hehe..So sepetang kami berada di kuala berang... Ank jiran ni kawin ngan org sana...ada la sejam perjalanan dr kuala trg ke kuala berang ni..jauh jugak..yg besctnya durian murah kat sini..mak and ayah saya borong durian and duku..sampai je rumah terus mkn durian..duku usah ckp la..dlm kereta lagi dah ngap..hahahaha...mmg demam durian la lepas ni..

Hari ke 4.. Demam suami dah makin ok..saya plak selsema makin teruk...tu la mkn durian byk2.. Ank2 pun nampak teruk jugak..kami bwk ank2 p klinik..risau jugak lama2 demam ni..jumpa doktor biar puas hati..sofia nampak tak bermaya.. Meragam je dlm kereta..doktor kata, asma sofia tak teruk tp ada la bunyi sikit kat paru2.. Just bg inhealer je..tak perlu nebulizer..ikhlas plak ada kahak...asma tak ada..alhamdullilah..tenang sikit hati ni...lepas balik klinik, saya and suami nk ke giant..cari brg2 ank..lagi pun mlm ni suami saya dah nak balik kajang...so beli la keperluan ank2 utk 2 minggu di kampung ni..senang kan..sofia plak tak nak ikut..nak duk ngan tok katanya..so kami p hantar la sofia dulu br bertolak ke giant..Mlmbya suami saya balik ke kajang..


Bukan setakat brg ank tp beli gak brg2 nk bt durian crepe jugak..hehe..


Hari ke 5... Ikhlas meragam sepanjang hari..serba tak kene..rindu abah dia kot..sofia ok je..saya plak yg demam teruk..durian crepe pun melayang ntah ke mana..hikhik.so aktiviti melayan diri yg sakit and melayan kerenah ank meragam je la hari ni...

Hari ke 6.. Iaitu harini..saya bgn subuh, bdn rasa sihat..ank2?


Masih lena dibuai mimpi..Moga bgn nanti, perangai elok2 ye sayang..


Posted via DraftCraft app

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...