Thursday 27 December 2012

Cerita di rantau panjang

Salam...

Cerita pasal balik kampung suami plak kali ni..kami balik 2 hari je..tak lama sbb suami cuti pun tak panjang...tak kisah la lama atau tak yang penting balik melawat org tua kan..balik akli ni terasa singkat sgt2 masa... Dah la hujan tak berhenti2 selama 2 hari 3 mlm tu...tak byk aktiviti nak buat..just duduk rumah je...

Hari pertama di kampung suami tak kemana pun...kami bersiap nk p klinik mulanya..batuk ikhlas tak baik2 dr duduk kg saya lagi...risau jugak kot2 infection..lagi pun ank sedara saya masuk wad sbb infection..so baik mencegah awal2 kan...tengah2 syok siapkan ank2, tiba2 bapak mertua saya call suami bagitahu dia eksiden... Terlanggar kereta org.... So mintak tolong anak dia p tengok la kan....so suami saya cepat2 keluar p tengok abah dia...saya plak duduk rumah je la...mak mertua plak ada kursus so aktiviti masak tgh hari nampaknyer...kebetulan adik ipar pun ada...suruh dia p beli ayam and sayur2...masak sup je la...hujan2 ni mkn sup best jugak kan....so lepas masak terus sup ank2 mkn..lepas mkn aktif bukan main budak2 ni..try tengok gambar kat bawah..heheh..

Perut kenyang terus bertugas menyepahkan rumah tok mi and tok bah..hahaha...

Saya plak tugas tengok ank2 je hari tu..suami maghrib baru balik..lambat gak bt report eksiden tu...so duk diam2 je la kat rumah..heheh


Hari ke 2... Suami awal2 lagi dah keluar rumah ngan abah dia..nak urus workshop kereta abah...saya and ank2? Still di rumah..tp hari ni urusan suami and bapak mertua saya tak lama..dlm pukul 3 suami dah balik...suami ajak keluar p kedai di rantau pjg lepas tu p pasir mas...p pasir mas sbb nak bwk ikhlas ke klinik...di kedai tak beli apa pun...susah jugak nak ber shopping sbb hujan...nak angkut budak2 time hujan la paling bermasalah...tp sempat gak beli piring luminarc..tu pun sbb nak cukupkan set pinggan tu..tu je la...past tu bergerak p pasir mas....smp pasir mas pun dah dekat magrib...di klinik doc kata paru2 ikhlas ok...dia pun tak demam cuma kahak byk dlm paru2.. So dia bg ubat batuk je la..satu lagi doktor ajar cara menepuk belakang ikhlas utk tujuan membuang kahak dia...bagus jugak doktor ni...detail sikit cara check dia...Sebelum balik kami singgah beli sate dulu..past tu zasss balik....nak jln2 pun susah sbb hujan boleh tahan lebatnyer...So lagi sekali duk diam2 kat rumah mlm tu.. Hehe

Pagi hari ke 3... Alhamdullilah cuaca ok hari ni...2 hari hujan tak berhenti henti..tp korang tahu..bila hujan tak berhenti turun and tiba2 cuaca ok, time tu la air akan naik and berlakunya banjir di rantau panjang..di tempat lain saya tak tahu la..ni org kat sini ckp la..rumah mak saudara and atuk suami pun terlibat ngan banjir ni...rumah mak mertua ni tak naik air pun sbb tempatnya tinggi..so rumah ni jadi tumpuan sanak saudara and kenalan mertua utk tumpang parking kereta...lepas breakfast pagi tu, mertua and suami ajak saya p tengok banjir..tengok banjir tu... Hehe..1 st time saya tengok banjir tau....arae kampung saya tak pernah banjir..kalau setakat air naik sikit, lepas hujan berhenti air surut tu biasala kan..ni betul2 banjir tau...seronok jugak..mcm pesta plak org2 kat rantau panjang ni bila banjir..budak2 siap mandi lagi...suami suruh sofia main air...sofia terus kata tak nak..hahah....jom layan gambar banjir...

Trafik light dah tak ada fungsi...hehe

Tenggelam kedai2..

Posing sikit..nak bgtau rahsia ni..saya tak mandi lagi time ni..hahahah....

Hasben plak posing







Lepas tengok banjir, kitaorg balik rumah..saya plak cepat2 siapkan budak2 ni sbb nak cepat2 bertolak balik takut hujan turun plak..kalau hujan turun nanti jln akn ditutup...tak pasal2 tak boleh balik nanti...lusa dah meeting..esok pun suami kerja...dlm pukul 12.30 kami bertolak balik...

Balik kali ni byk jugak dugaannya...dugaan pertama ialah tersekat jem di kuala krai...berejam2... Alahai..seksa betul...dengan kerenah ank2 lagi....dugaan kedua lagi mengganggu emosi...tengah2 tersekat jem, boleh plak temperature kereta naik...check punya check, kipas radiator satunya tak berpusing..ni mesti sbb redah banjir...so slow2 hasben bwk kereta cari workshop berdekatan...alhamdullilah jumpa jugak workshop..dlm sejam jugak baru siap kereta tu dibaiki...seratus lebih jugak habis kat situ..tak kisah la kan..asal kereta elok and selamat smp kajang sudah la..so kami pun teruskan perjalanan yang jauh lagi tu..dlm pukul 3 baru selamat smp rumah...penatnyer la.... Smp je terus membuta.....now duk meeting pertama disekolah..sempat lagi update blog..hahah..ok la..nanti cerita pasal tugas saya di sekolah tahun depan....

Posted via DraftCraft app

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...