Friday 8 February 2013

Anak terkunci dalam kereta...

Salam jumaat semua...

Hari ni sofia bgn awal.... So pg ni tak payah susah2 nak kejutkan dia..bgn je terus abah dia bwk turun bwh...konon2 nak suruh anak siapkan homework...sekali dia ckp, " ni buat mlm la".. Aik mengigau ke apa cik kak ni...dah pagi la sayang oi... Pujuk punya pujuk tak nak jugak..last2 abah dia bwk p beli breakfast...ingatkan balik dr kedai nak buat la...erm..tak nk jugak..nk breakfast plak dah...bagi la mkn...time tu hasben nak bertolak p kerja and ikhlas pun dah bgn...now, segala tugas akan di ambik alih oleh saya...after sofia breakfast, saya mandikan 2 org ni... Lepas mandikan diaorg, saya pujuk sofia bt homework lg..alhamdullilah dia nak buat.. si ikhlas pun nak menyibuk jugak..kakak pakai headband dia pun nak..akak pegang buku dia pun nak.comey sgt k... Hehe



Sofia buat homework matematik....akhirnya dpt jugak mama dia tengok buku math kakak..
Tengok adik tu...cute k.:)


Berbalik pada kisah anak terkunci dalam kereta...bukan anak saya tau..tp ank jiran saya ..lepas ambik sofia dr sekolah semlm, saya parking kereta depan rumah dengan pagar tak bertutup..plannya,nak tinggalkan sofia dengan makcik2 dia kemudian kemas2 brg masuk kereta and zass hantar ikhlas rumah pengasuh...nak p isi minyak kereta lagi,,hari ni meeting so kene awal la..

Tengah2 kalut dlm rumah tiba2 dengar org panggil nama saya " nora..nora..tolong akak..anak akak terkunci dlm kereta" saya pun berlari la p rumah akak ni..actually saya mmg blank... bukan tahu nak buat apa pun....cuaca plak panas giler...dengan enjin kereta tak hidup and sah2 la aircond tak pasang...anak akak ni maintain releks lagi time tu...tengok keliling mmg tak ada org...namapun tgh hari, saya yg mengajar ptg je la yg ada kan..yg lain semua dah p kerja pagi2 buta lg....

Pertolongan pertama yg saya buat ialah try ambik kunci kereta saya and bukak pintu kereta akak ni..sah2 tak boleh la ..tu mmg pertolongan yg amat sia2 yg dpt saya sumbangkan..ntah apa2....mmg tak logik tp time kalut semua logik..,

Kemudian nampak plak bangla jual aiskrim...saya apa lagi..tahan la si bangla ni.." tolong boleh, ank akak ni terkunci dlm kereta ni" time tu anak akak ni dah mula menangis..berpeluh peluh..merah pipi2... Saya suruh akak tu pujuk ank dia jgn bagi nangis takut kurang oksigen..cewah..mcm pandai je...saya agak je la..hikhik....si bangla ni plak kejap2 mintak pembaris, kejap2 mintak dawai, kejap2 nak dawai keras...,habis semua brg dia nak saya bg tp tak dpt bukak jugak..anak akak tu plak duk menangis berhenti..menagis berhenti...kesian sgt2.. Ketar lutut saya tengok..kalau saya, mmg saya dah pecahkan tingkap kereta tu..tp akak ni jenis releks jugak walaupun takut...dia pun ada ckp" kan aku pecahkan je tingkap ni" tp tak buat jugak...

Dalam masa yg sama jiran saya ni ada contact makanik yg dekat ngan rumah kitaorg suruh dtg secepat yang mugkin..si makanik ni plak lambat nak mampus...dah sampai leh lenggang2 kangkung..paling suspen bila ank akak ni berhenti menangis and nampak mcm mengantuk..kejap2 tutup mata..dah lemah sgt..saya ngan akak ni.ketuk2 tingkap panggil adik2.. Kejap2 dia buka mata balik..nak luruh jantung...makanik ni pun ambik masa 5 min baru leh bukak lock pintu tu..dah boleh buka je, terus keluarkan ank akak ni ....dah macam mandi...berpeluh2.. Kitaorg bukak baju dia....tunggu beberapa saat jugak baru si kecik ni menangis..dah dgr dia nangis terus lega....takut giler2...

lutut saya ketar sampai ke sekolah k..kesimpulannnya bahaya betul kereta auto lock ni..kereta saya tak la..tapi kereta hasben ye..hati2 la tinggal anak dlm kereta...peringatan utk saya jugak...pastikan kunci spare ada tersimpan di tempat yg mudah cari....simpan no phone makanik pun bagus jugak..makanik yg dekat ngan rumah la kan...sbg langkah berjaga jaga..kalau terdesak sgt, pecahkan je la tingkap kereta...yg penting ank kita selamat...cermin kereta leh ganti..anak kita yg tu soarng je la..bukan boleh jual beli kan.....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...