Tuesday 5 February 2013

Umrah

Salam....

Now saya sudah bersiaran dari rumah sendiri di kajang..sampai sini pukul 5.45 pagi tadi...letihnya badan ni hanya Allah yg tahu...tegang urat2 and bengkak mata ni..sofia and adik2 saya yg lain masih terbongkang tdo...lepas saya kejutkan diaorg solat subuh, boleh diaorg sambung membuta balik..penat sgt2 la tu...saya ambik mc hari ni..mmg rasa flat sgt2.. Sofia sambung lg cuti..esok baru hantar sekolah..actually, saya dah bgtau yg saya ambik crk utk hari isnin kan...sebabnyer? Sbb saya nak hantar mak dan ku ke airport.. Mereka nak pergi menunaikan umrah..so saya dan hasben apply la sehari cuti..sofia plak saya main ikut suka hati mak bapak saya bg cuti kat dia..hikhik..eh..mesti korang pelik sape plak ku tu kan..ku adalah panggilan saya pada ayah saya...kira panggilan keturunan la sbb ku saya panggil ayah dia pun ku jugak..huhu..

Kalau ikut plan sebenar, flight ke madinah yg mak and ku naik akan bertolak dr airport kuala terengganu pada pukul 7pm..mak dan ku dah plan awal2 nak keluar rumah sebelum zohor....so akan buat qasar jamak di masjid or surau yg luar dr mukim kitaorg..saya dan adik beradik yg lain pun turut sama bersiap sedia..kemas brg2 sendiri bwk masuk bonet kereta...ingatkan lepas hantar mak and ku masuk balai berlepas, kitaorg pun boleh berlepas balik rumah masing2..mereka pun dijangka masuk balai berlepas pukul 5 ptg.. kira tak ada la lewat sgt utk kami meneruskan perjalanan balik..

Kami sekeluarga sampai di airport beberapa minit sebelum zohor.. Ku bwk kitaorg ke jabatan penerbangan awam..tempat kerja lama dia...ku saya ni pencen dr jawatan air trafic controller 2 or 3 tahun yg lepas kot..saya dah ingat2 lupa...dulu menara kawalan adalah tempat yg tak asing bagi kami adik beradik..dari kecik ku selalu bwk kami naik dan turun tower..kadang2 pekerja2 lama kat situ kenal kitaorg adik beradik..sebenarnya, ku dah contact bos tower utk tumpang solat di surau kat situ..maklumla org kan lebih 400 org yg akan naik flight ke madinah hari ni..so akan bersesak sesak la kan..kalau solat di surau ni, selesa la sikit..

Ku duk borak ngan salah seorg pekerja kat situ..ikhlas pun kusyuk giler mendengar..

Ni gambar time ku saya masih bekerja..ada tertampal kat board di jabatan ni..hehe..sempat lagi snap...

Lama jugak kami duduk dlm ofis ku ni..pukul 2 baru keluar and terus ke airport..sebelah bangunan je pun..hehe...lepas mak and ku daftar apa yg bekenaan, kami keluar mkn tengah hari dulu..ramai sgt org time tu...pukul 4 baru masuk balai berlepas..so ada dlm sejam setengah lagi..ku pun ajak kitaorg p mkn kat luar airport..cari nasi...kedai tu bersebelahan sek men ibrahim fikri...ok jugak la makanan dia...sejam kemudian kami patah balik ke airport...sambil2 tunggu annouce, saya sempat snap gambar2 kat bwh..

Ank2 pun boleh tahan riang bila tengok ramai sgt org ni...sofia mcm biasa main kejar2 ngan sepupu dia zarra...ikhlas plak duk syok main sorang2.. Kat atas ni,saya ada rakam video si ikhlas and sofia...

Tunggu punya tunggu, tak ada annouce suruh masuk balai berlepas lagi...tiba2 ku dpt information flight naik pukul 1 pagi plak..terkejut gak kitaorg..tp still tunggu annonce...dlm pukul 4.30 mmg ada annouce flight delay...pukul 1pg baru naik...so ejen suggest suruh balik dulu and dtg balik pukul 11 mlm..mula2 mak and ku tak nak balik..tp kitaorg pujuk balik dulu sbb lambat lg kalau nak menunggu..balik pun bukan rumah sendiri tp rumah mak cik di bukit besar..akhirnya mereka setuju..sebelum balik, adik lelaki pelawa minum ptg di tepi pantai dulu...so menyinggah la dulu sebelum p umah makcik.

Dlm pukul 6.00 ptg sampai umah makcik...rest2 dulu...mandi and solat kat sini...makcik siapkan makanan malam utk kami sekeluarga..budak2 2 org ni plak bantai tdo lepas minum ptg smp la lepas isyak baru bgn..lepas siapkan budak berdua ni terus bertolak ke airport...

Sampai kat airport, lagi sekali ku dpt info flight delay lagi..maybe pukul 5 pagi...flight saudi arabian ni ada problem teknikel..so kene repair dulu di subang..tu info yg dpt dari kwn2 ku la.. Pun antara org 1st tahu pasal delay ni..dugaannyer..maybe ada hikmah...ikhlas dah mula tunjuk keboringan dia..mak saya dah bising suruh saya bertolak balik kajang cepat2.. Tak payah tunggu dia dah...nant masuk balai berlepas tak boleh jumpa jugak..so dlm pukl 11.30 kitaorg pun bertolak balik....

Sampai atas lantai...boring sgt dah ni..

Alhamdullilah kitaorg selamat smp pukul 5 lebih pagi tadi...ku dah telefon tanya smp ke tak lagi kajang..dia tak bertolak lagi...ejen umrah tu dah bwk jemaah ke hotel dulu mlm tu sbb flight mmg tak smp mlm tu coz prob teknikkal tadi..pukul 12 thari mak tel bgtau bas dah bwk p airport balik lepas berehat beberapa jam di hotel...dlm pukul 4 baru ku bg msg bgtahu flight dah berlepas ke madinah..kami adik beradik doakan ku dan mak selamat pergi dan selamat pulang..semoga diberi kesihatan yg baik utk menjalankan ibadah umrah di sana...ikhlas dan sofia rindu tok and tokki :)