Saturday 2 February 2013

Sofia jumpa pakar

Salam....

Now bersiaran dari kampung.. baru smp pukul 11 tadi...curi jugak masa nk update citer semlm..semlm saya cutikan sofia dr sekolah sbbnyer sofia ada temujanji pakar di hospital kajang...temujanji ni mmg sofia tak pernah miss pergi sejak dr umur dia 1 tahun 3 bulan...temujanji dibuat 3 bulan sekali...sejak sofia warded kerana asma waktu dia umur setahun lebih, dia mmg kene follow up pakar ni...saya dan hasben mmg tak akan miss temujanji ni..utk kesihatan ank jugak kan...

Hasil follow up utk kali ni..berat sofia dr 20kg turun ke 18kg..tp tinggi meningkat dr 100cm ke 111cm..tak ada komen plak dr doktor...sofia mmg dah kurang susu...minum susu pun pakai cwn ..so pagi dan mlm je minum susu..tu pun paksa k...kalau dulu setiap 4 jam sekali menyusu.skarang dah tak....tu yg turun berat kot...apapun asal sihat tak pe la kan...

berita baik...doktor dah kurangkan dos penggunaan inhealer sofia...sofia sebenarnya dibekalkan dengan 2 jenis inhealer..satu dari jenis budesonide..dan satu lagi jenis ventoline..budesonide ni mmg kene ambik tiap2 hari 2 kali sehari...ubat ni fungsinyer sebagai pencegah..ventoline plak diambil bila perlu shj... Biasa time dia batuk berterusan la guna....fungsinya sebagai pelega..

Kebiasaan dlm follow up pakar ni....soalan yg pertama doktor tanya ialah, sepanjang 3 bulan berapa kali sofia kene ambik nebulizer..nebulizer ni gas yg kene ambik if asma sofia teruk dan tak dpt berkurang dengan penggunaan inhealer biasa...kalau tahap makin teruk, saya terpaksa berulang ke klinik beberapa kali dlm sehari utk ambik nebulizer ni...lagi teruk terpaksa warded and ambik nebulizer sejam sekali...so utk follow up kali ni mmg bgtau doktor yg sofia tak ada ambik nebulizer sepanjang 6 bulan ni...setelah check up dibuat, doktor suruh kitaorg kurangkan dos penggunaan budesonide dari 2 kali sehari kepada sekali je sehari...and paling best, if sofia dah tak ambil nebulizer dlm masa akan dtg ni, insyaAllah temujanji ni dah tak payah buat lagi...kemungkinan asma dia dah tak ada...kalau betul..alhamdullilah...Allah makbulkan doa saya...

saya tak nafikan bahawa menjaga ank asma agak rumit...sofia asma sejak umur dia 4 bulan..bayangkan betapa kecilnya dia time tu....saya dan hasben mmg tak lena tidur mlm setiap kali asma dia dtg...biasa asma ni teruk time tgh mlm...sejuk time tu..batuk smp kebiruan...setiap bulan kami wajib akan menjejak kaki ke klinik...sampaikan doktor kenal kami..hehehe...setiap kali tak tidur mlm jaga sofia asma, setiap kali tu la saya letih dan lesu di tempat kerja...pelbagai cara perubatan kami cuba and pelbagai jenis petua kami guna..tp langsung tak membuahkan hasil...sampaikan saya jadi putus asa dan merungut...kenapa saya yg di duga? kenapa ank org lain tak? menangis tu mainan saya je time tu..makin tertekan bila ada org buat ayat "susahkan jaga ank berpenyakit asma ni, nasib baik anak saya tak mcm tu"....

apapun Allah maha berkuasa..Allah nak tunjukkan saya sesuatu..time umur sofia 1 tahun 3 bulan, kali pertama sofia warded kerana asma ni... saya menangis jugak time tu..saya salahkan takdir....kenapa saya yg diuji.. saya tak sanggup tengok ank saya sakit lagi...ntah macam mana, bila masuk wad kanak2 hati saya jadi sayu..semangat saya tiba2 jadi kuat...sofia cuma asma biasa... cuma asma k...budak2 dlm wad tu ada 1001 penyakit....yg tak pernah dengar nama penyakit pun ada... tiba2 hati saya terdetik..Ya Allah, kau uji aku dengan dugaan yg amat kecil... aku cuma merasa 1% kesusahan yg org lain lalui...teramat kecik dugaan yg saya dpt sebenarnya......sofia masuk wad mmg confirm asma...bila asma dia dah elok dlm dua atau tiga hari, sofia boleh keluar wad...tp budak2 lain dlm wad ni, ada yg belum tahu penyakitnya..ada jugak yg dah tahu penyakit tapi tak tahu bila baiknya...

so dari situ, saya dpt kekuatan...saya tahu saya dah buat kesilapan yg besar..saya asyik merungut...berdoa pada Allah tp tak yakin dengan doa tu..alhamdullilah Allah masukkan ank saya ke wad time tu..sesungguh saya tahu yg Allah uji apa yg saya mampu lalui shj.."Ya Allah, aku bersyukur pada petunjuk Mu..selama ni aku terlampau daif utk menilai dugaan Mu..ampun la dosa hambaMu"...

sejak hari tu smp la hari ni, saya cuba utk kurangkan rungutan..saya bykkan doa supaya Allah sembuhkan penyakit sofia.. berusaha sambil doa...dah setelah 4 tahun saya bersyukur pada Allah kerana asma sofia betul2 semakin elok...doa tu kekuatan sebenarnya....jadi bagi ibu2 yg senasib dengan saya, jgn mudah putus asa....terus cari ubat utk ank...sesungguhnya kita belum diuji tahap yg betul2 susah..ramai lagi yg susah dari kita...kene lalui dengan tabah....percaya yg Allah maha berkuasa....

eh..nak cerita pasal  temujanji pakar tp dah ter syok mengimbau kenangan lepas...hehe....apapun sekadar berkongsi..satu lagi kalau kita tengok ank org sakit, jgn la kita nak down kan emosi org tu...doala yg terbaik utk ank mereka ye....dan doala semoga sofia betul2 sembuh dr asma ...terima kasih atas doa kalian :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...