Thursday 14 February 2013

CNY @ rantau panjang

salam..

cerita dah basi pun..byk dah lupa..tp nak update blog punya pasal tulis gak la...

sampai rantau panjang pukul 11 hari ahad bersamaan 10 feb 2013.
sampai je terus masak makanan tgh hari....mcm bagus je menantu ni kan..hikhik..sebenarnyer mak mertua tak ada kat rumah sbb jaga kedai so saya masak la ala kadar..buat sup ayam and goreng sayur sambil dibantu adik ipar...sambil2 menunggu kwn saya jugak...janji nak jumpa lepas zohor..

lepas masak...semua bedal mkn... pukul 3 lebih kawan saya satu family sampai..terus bwk dia p kedai sbb takut kedai kat rantau panjang ni tutup..biasa lewat ptg dah tutup kedai kat sini.. kawan saya ni ialah k.suhaila..kwn baik merangkap seperti adik beradik di sekolah...suami dia buat bisnes jual jersi...ada bukak kedai kat metro point..so nak try ambik jersi dr rantau panjang plak...

sampai di kedai, jumpa mak mertua dulu... lepas tu hasben bwk suami k.su ke kedai jersi yg tak jauh dari kedai mak mertua ni..lama jugak la suami k.su ni memilih..k.su pun memilih jugak..memilih toto and selimut dlm kedai mak mertua saya ni...byk jugak la berhabis..hikhik...

apa yg best, mak mertua saya dah bukak satu lagi kedai yg jual periuk belanga...best giler...saya la org paling teruja..hasben saya? releks je.. tak ada perasaan langsung tengok periuk belanga..hahaha...actully, mak mertua dah ada 2 kedai sebelum ni, satu kedai jual baju and satu lagi jual bantal, toto, selimut, cadar and ank2 patung serta bear.. ni bukak lagi kedai periuk belanga...tabik spring la kat dia...jgn tak tahu..dia pun cikgu k...kedai ni adik ipar la yg jaga..bila hujung minggu or cuti baru mak mertua saya dtg jenguk kedai...

kalau k.su memborong, saya lagi2 la...haha.. tak pernah sekali pun balik sini, saya boleh berpuasa dari membeli..walau satu brg mesti kene beli..hahaha...kali ni ambik bekas buffet.. murah ye mak mertua jual...rugi tak beli...angkut sekali selimut..dah mcm tak ada selimut kat rumah...pisau pun beli..haha...

lepas ni dah tak payah pinjam ngan mak...nak buat majlis kecik2 and masak sendiri  leh guna yg sendiri je...




sofia pun dpt hadiah besday dr tokmi...disbbkan tokmi risau berebut, abg cik pun dpt jugak satu...

cantik kan..kerusi...tq tokmi

maghrib je, pelawa k.su and family  dia singgah rumah mak mertua..solat and minum2 dulu...sofia and ikhlas bukan main rancak lg main lari2 ngan  ank2 k.su, ilham and aufa..tak lama pun k.su lepak..pastu diaorg balik...

k.su balik je, saya angkut ank2 masuk bilik..mandi time...mak and pak pun mandi jugak la..penat giler seharian bermcm xtvt..mlm tu mak mertua p majlis akad nikah ank kwn dia so tak masak la kan...pak mertua pun p...saya p dapur tengok lauk thari dah licin...masuk bilik bgtau hasben suruh beli je la..tak larat nk masak...hasben pun suruh ler adik dia beli..

sambil menunggu adik hasben ni balik, saya baring sambil susukan ikhlas..hasben pun sama..baring konon2 santai la..sofia duk tengok tv ngan mak and pak sedara dia kt luar..sekali kitaorg tertidur...sedar2 mak mertua ketuk pintu suruh mkn..membazir kalau tak mkn..kalau ikut hati, malas dah nk mkn...sambung tidur lg best..tp segan la plak..2 kali mak mertua ketuk pintu...last2 kuar mkn gak...  habis gak sebungkus mee sup..hikhik...

past tu sambung tdo..sofia dah lena dpn tv..hasben angkat bwk masuk bilik...mlm tu kami ank beranak tdo tak sedar diri.. letihhhh....

isnin/11 feb 2013
xtvt santai di rumah..thari keluar p kedai...window shopping..mkn2..lepak2 kat kedai mak mertua..tup2 dah lewat ptg..
mlm ingat nak masak...sekali mak mertua ckp beli je nasi kuning or nasi kerabu coz ramai dah kenyang..diaorg p kenduri kawin lewat ptg tu..so perut penuh lg la kot,,,saya ni mkn ptg ke tak ke..mlm mesti nk jugak telan nasi..hikhik...yahoo..cancel masak...

selasa/ 12 feb 2013
mak mertua dah mula mengajar... kami pun bersiap nk balik kg saya plak...lepas mkn pagi, kemas2 brg masuk kereta...singgah kedai lg..cr jersi ikhlas..hasben la ni... sebenarnyer nk cr seluar pjg sofia je..baju tak basuh so tak ada seluar pjg...dah smp sana lain plak..ada je penambahan...

sebelum bertolak, singgah sekolah mak mertua ..dia pesan suruh singgah sbb nk jumpa sofia..time dia p kerja tadi, sofia duk membuta lg..hehe...lepak sekejap, past tu bertolak balik ganu...

*
*
*
*
*
*

biasa2 ajer cuti kami....yg penting seronok balik kampung...;)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...