Friday 6 July 2012

Jangkitan kuku kaki tangan dan mulut

Isnin pagi2 lagi pengasuh ank2 saya ni dah telefon bgtau dia tak dapat nak jaga ank2 saya hari tu coz anak dia muntah2 dan hampir2 nak kene tahan wad.. Saya ni ok je la.. Ambik je la crk hari tu.. Lagipun saya baru guna sehari crk saya utk tahun ni.. Sebenarnya mmg dah rasa nk crk tp mcm tak ada alasan.. Hehe..

Tengah hari sikit saya dah mula rasa tak sedap hati..baru terfikir dan fobia dengan keadaan sofia yg pernah muntah2 dan kene tahan wad 2 tahun yg lepas.. Berjangkit dengan ank2 yg pengasuh jaga juga...time tu tak ada lg blog nk story2 kisah Sofia masuk wad... Smp lembik tak bermaya ank mama sorang ni..Pengasuh pun tak bg hantar coz takut berjangkit mcm dulu..

Bila dah bincang2 ngan hasben, kami ambik keputusan nak mintak mak tolong jaga ank2 utk 2 ke 3 hari.. Nak elak dari berjangkit...dengan segera tok dan tokki sofia dan ikhlas sampai kajang... Hehe... Tq tok dan tokki..

Malamnya saya tel pengasuh tanya keadaan ank dia.. Dia ckp keadaan husna teruk.. Ulser penuh dlm mulut, langsung tak boleh mkn n minum, past tu naik bintik2 merah kat tgn dan kaki.. Apa yg paling mengejutkan, ank dia kene jangkitan kuku kaki tgn dan mulut.. Berderau darah saya bila dengar... Alamak.. Budak2 ni pun demam ni...mcm mana ni..

Saya bgtau mak.. Mak kata tak pe la,mak tunggu lagi seminggu.. Duk jauh tak jangkit kot.. Apa pun saya pelik bila budak2 ni demam on off.. Sekejap panas, sekejap sejuk.. Dlm 2 3 hari, saya tengok seluruh bdn ikhlas dan sofia naik bintik2 merah... Dekat muka pun ada.. Saya dah mula susah hati, tp tenang lg bila budsk2 ni tiada ciri2 ada ulser, tak lalu mkn, muntah or tak aktif..

Langkah pertama, suami bwk sofia p klinik.. Doktor kata tonsil sofia merah dan bengkak.. ada naik bintik2 kat tapak tgn dan kaki.. Tp doktor tak terus decide terkena jangkitan kuku kaki tgn dan mulut coz tonsil yg merah pun leh bt bdn panas.. Bila bdn panas boleh naik bintik2 merah seluruh bdn gak katanya..so kene tunggu 2 hari lagi utk confirm sama ada dijangkiti atau tak..doktor bekalkan antibiotik utk menghapuskan virus2 yg ada dlm bdn sofia..

Mlmnya, bdn ikhlas plak byk naik bintik2 merah.. Badan jd panas sgt2...tp dia tak meragam sgt.. Alhamdullilah.. Saya plak yg tak lena tdo.. Pgnya dia dah semakin sejuk.. Apapun saya tetap bgtau suami nak bwk ikhlas ke klinik.. Sambil2 tu leh tanya doktor sama ada sofia dan ikhlas betul2 dijangkiti atau tak...

Di klinik, doktor kata ikhlas demam tak tinggi.. Bintik2 ni mcm terkena jangkitan kuku kaki tangan n mulut katanya...apapun doktor tu kata jgn risau.. Ank puan aktif.. Mkn pun ok.. Penyakit ni disebabkab virus yg merebak melalui udara.. Ramai budak yang dijangkiti akan baik.. Hanya budak yg mempunyai antibodi lemah untuk melawan penyakit shj akan menyebabkan keadaannya semakin teruk.. Selagi anak puan aktif, boleh mkn dan minum susu seperti biasa so tak ada apa yg perlu dirisaukan.. Doktor pun bg ubat demam dan antibiotik.. Dlm hati alhamdullilah.. Moga ank2 mama cepat sembuh.. Apapun doktor juga ada pesan, jika keadaan ank semakin teruk kene cepat2 bwk ke hospital..

Dengan hati yg tenang kuar dr klinik n dapat la saya sehari mc.. Heheehe.. Pg esoknya bintik2 merah kat bdn ikhlas dan sofia makin hilang.. Demam pun dah ok.. Syukur sgt2 ank2 tak dpt kesan yg teruk dr jangkitan ni... Mama siap boleh menghijaukan halaman rumah lg.. Nant la citer dlm entry yg lain.. Hehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...