Thursday 31 January 2013

Bila anda guna set pinggan mangkuk anda?

Salam...

Cewah tajuk n3....saje nak tanyer korang2 semua pasal bila korang guna set2 pinggan mangkuk yg korang duk asyik giler membeli tu? Bukan apa...terasa mcm membazir plak ada set pinggan mangkuk tapi tak guna...tak kisahla set pinggan mahal or murah or hadiah kawin sekali pun...tapi bila nama satu set mestilah nak kene guna kan...tak kan nak simpan bt khazanah dlm kitchen cabinet tu..persoalannya bila nak guna? Biasa bila kita dah keluarkan satu set utk guna harian, semestinya kita akan ambil masa nk tukar set yg lain kan..saya la tu...korang tak kot..hikhik....

Saya adalah beberapa set pinggan yg saya beli sendiri and ada juga dpt hadiah time kawin...tahun2 sebelum ni, saya mmg sayang nak guna...bak kata lain malas nk bertukar tukar set pinggan mangkuk ni....tp sejak mak saya bg tazkirah pasal berdosa beli set2 pinggan byk2 tp tak guna, saya pun terus cari idea mcm mana nak selesaikannya..hikhik...azam thn baru ni...maklumla, kita pun mesti ada hajat nak menambah lg set pinggan kan...huahua...ayat nk kene sembur ngan hasben i la ni...

So penyelesaiannya, saya mmg kene disiplin utk bergilir gilir guna set pinggan yg ada...utk bulan januari, saya dah keluarkan set pinggan kat bwh ni....yg ni saya beli murah je..rm80 kot satu set...mak la ckp ada promosi dlm katalog menang thn lepas...murah and rugi tak beli...apa lg grab je la....so dah guna utk bulan ni....

Design klasik sikit la..tp mana nk dpt set lengkap mcm ni ngan harga rm80 kan....buat hidang mkn utk suami pun cantik apa...lauk tak sedap ln kira..pinggan mesti cantik..hikhik


Esok dah nak masuk bulan febuari..so saya nak guna set pinggan bwh ni...pagi esok mesti terus tukar..semangat giler kan....


Jgn tertipu ye..ini bukan corelle..pun beli dlm katalog menang....tp ni mahal sikit..rm300 lebih rasanyer..dah lupa..lama sgt dah belinyer....design dia sebiji corelle kan...so bulan febuari pakai yg ni....

Bulan mac macam mana plak?? plan nyer nak pakai pinggan yang dlm gambar bwh ni..tp tak cukup set..ada pinggan mkn je...ingat nak tambah set dia ngan beli pinggan lauk kat ikea...jenis kaca mcm ni jugak yg saya nampak kat ikea tu..so sebelum mac kene p ikea utk cukupkan set dia..ni rasanyer tak pasal2 kene penamar jepun ngan hasben..cari alasan nak cukup set pinggan padahal nak p cuci mata benda ln..hikhik...



Bulan2 seterusnya plak? Pakai je set pinggan hadiah kawin ni...hikhik..cantik apa...



Comel and elok lagi..dah 5 thn dlm simpanan...

Lagi? Ni sentimental value...hasben belikan ..oh no..time tu tak hasben pun lagi...masih couple k...saya baru je posting kat johor bahru time tu..duduk rumah sewa..tak ada pinggan..ngadu la kat kekasih hati kan....so dpt set ni..pakaila saya dan kwn umah sewa time tu...past kawin kutip ambik bwk balik rumah sewa sendiri plak..hikhik....time berkasih mintak apapun boleh k...bukan setakat pinggan, tv and dapur gas kekasih hati belikan tau...now...lagi la membelikan...still mcm dulu jugak...:). Kene puji nantikan tak p ikea..haha



Saya syg set pinggan ni..byk kenangan...

Tahun lepas, saya langsung tak bertukar2 set pinggan...pakai yg sama je...pinggan yg saya pakai tu ialah pinggan ikea...gambarnyer saya tempek kat bwh ni..ntah kenapa, saya suka guna pinggan ni..maybe thn ni,pinggan ni jadi set pinggan yg last saya pakai sbb nak kene guna set2 pinggan yg belum guna lg tu..



Pinggan paberet saya..huhu

Satu lagi set pinggan yg saya pakai sepanjang thn ialah set pinggan tupperware..huhu...ank2 guna yg ni..ish..kalau guna yg kaca mahu sehari satu pinggan yg akan pecah...so tak payah la nak ngade2 bg pinggan kaca kat budak 2 org ni..tak pasal2 saya kumpul kaca byk dr kumpul duit nanti kang..



Apapun.. Tupperware tetap menjadi pojaan hati ku...

Last citer pasal pinggan... Saya pun ada pinggan yg saya khaskan utk tetamu yg dtg rumah...buat masa ni set pinggan ni paling saya syg and paling mahal yg pernah saya beli..full white k..luminarc...pinggan ni saya tak akan guna dlm turn utk kegunaan harian...mmg khas utk tetamu shj...hehe...ada jugak mcm tu kan...




If lepas ni..saya ada beli yg lagi cantik and mahal dr yg ni..maybe pinggan luminarc ni pun akan join pinggan2 lain utk bergilir gilir digunakan sebagai kegunaan harian...heheh..berangan k...apapun, saya harap azam utk bergilir2 guna pinggan ni akan menjadi la tahun ni.risau awal2 je semangat..past tu hilang...heheh..so, mcm mana cara korang plak? Citer ckit...

6 comments:

  1. Aku guna pinggan percuma sabun n ubat gigi...tu pun aku kutip dari umah mertua masa nk pindah masuk umah sewa dulu...gagaga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhu....dok kisoh la pinggan ape pun asal leh guna kan...tp kalu ada set comel ckit hidang ke hubby terutama nyer and tetamu amnyer...hikhik...aku dulu pun lepas kawin manala boleh angkut pinggan umah mak ni...jauh...

      Delete
  2. woww..rajen okeh cekgu nih..tapi bagus jugak camtu..dr tersimpan aje kan..saya nye set hadiah kawen masih dalam kotak lagi..sebab pakai yg mak bagi mase baru kawen..2 set..tu la yg saya guna ..tu la yg saya idang bile tetamu dtg..

    saya rase bile kita tukar2 pinggan mangkok ni ,,mood nak masak sesedap pon dtg la..sure pasni rajen belek2 resepi nak diidangkan kat pinggan yg cantek2 tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ish...tak rajin sgt pun ilya....bukan susah pun..kuarkan pinggan dr kc je..hehe...nak kata pakai pinggan baru rajin bukak resepi tak jugak..hikhik...resepi yg sama je setiap minggu...awal2 thn ni tak sempat nk godek2 resepi lg...kerja sek bertimbun menanti....campur ngan pbs lg pening...so balik rumah pulun kerja rumah and spend masa ngan ank2 betul2.. Kat sek plak pulun mengajar and bt kerja2 penkeranian betul2..time ank tdo pulun ber blog betul2.. Hikhik...ni nak siapkan register plak...pening bila pk kerja....

      Delete
    2. kerja PENKERANIAN itu yg saya tak berkenan nak kembali bekerja :o

      Delete
  3. Saya guna je pinggan yg dh beli mahal2 utk kegunaan harian..rasa rugi plak xguna..baru rasa berbaloi dan puas hati...hehe..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...