Wednesday 10 April 2013

Cuti Maulidur Rasul

Salam jumaat semua..

Pagi ni ank2 bgn awal.... Actually ikhlas yg menangis sampai kakak dia terkejut dari tidur...saya yg duk minum pagi ngan hasben berlari naik atas....time saya angkat ikhlas nak bwk turun bawah, si sofia pun follow saya jugak.... Dah segar bugar pun....tidur awal semlm...tu yg suka kerah budak2 tidur awal..bgn pagi mmg tak akan meragam...

Turun bwh je, si sofia terus capai buku yg saya baru belikan dekat dia semlm..nak mewarna and menulis abc katanyer..saya biarkan aje....si ikhlas nampak abah dia je terus nak berdukung ngan abah....terasa jugak bdn si ikhlas ni panas...ikhlas demam campur batuk and selsema..semlm pun dah bwk p klinik..doktor kata demam biasa je...ikhlas ni kalau demam jarang meragam teruk2.. Mmg boleh puji part tu..menangis time suhu terlampau panas tu je la..tp lepas mkn ubat dah jadi aktif mcm biasa....antibodi dia kuat dari sofia..maybe menyusu badan kot...alhamdulilah la kan...

Lepas hasben p kerja..saya duk melayan la kerenah budak2 ni sekejap...kul 7.45 kerah diaorg mandi...dua2 saya mandikan...past sofia breakfast, hantar p sekolah plak...balik dari hantar sofia, saya cepat2 bagi ikhlas plak breakfast...nak bg ubat.. Risau melarat plak panas dia nanti...demam2 pun selera boleh thn jugak anak bujang saya sorang ni...ingat lepas bg dia mkn ubat, nak main warna2 buku ngan dia..sekali dah mintak nak menyusu...after menyusu apa lagi tidur la kan...namapun mkn ubat selsema...bagai di dodoi2 la si tecik ni...Dah dia tidur lena...saya pun dengan lajunya bt kerja rumah tangga...nak siapkan semua sebelum ikhlas bgn tidur...alhamdullilah now dah bersih, suci and wangi rumah i..hehehe..ikhlas masih lagi tidur..mama apa lagi update blog la...kalau dah bgn nanti tak adanyer nak melayan ipad ni lelama....terabai ank i nant..huahua...


Kesian ank mama manja sorang ni..rest cukup2 ye sayang...jap lg bgn p ambik kakak plak..


Pergi pada kisah semlm..semlm cuti Maulidur Rasul...so pg tu rest2 kat rumah...bgn pun lewat jugak..lepas subuh tidur balik...pukul 9 baru saya kalut goreng mee utk breakfast....hasben mandikan ank2... Tolong menolong mcm ni baru ringan kan...lepas breakfast je, en hasben ni rajin plak bersihkan kipas and bersihkan fotile kesayangan saya di dapur tu...heheh..tq bang....saya plak busy basuh baju sambil2 layan kerenah budak2 ni...riuh rendah rumah bila time cuti ni...saya pasangkan selawat nabi sekali..biar budak2 ni dengar...kalau lagu raya kita boleh pasang setiap kali sambutan raya, apa la salahnye kita pasang selawat plak time sambutan maulidur Rasul kan...sayu jugak dengar selawat ni kan....

Tengah hari, saya masak ayam kicap and sup sayur.....berselera budak2 ni mkn..saya plak jadi kurang berselera sbb mulut dah mula rasa pahit..maklumlah dah start jangkit selsema ngan ikhlas....dlm pukul 3 kitaorg p klinik....cegah awal2 sebelum teruk....lepas jumpa doktor and ambik ubat, teman hasben p gunting rambut plak....haru biru kedai gunting bila ada si sofia and ikhlas ni..berebut syringe la..itu la ini la..sib baik tak ada org time tu....ish....gigit jugak budak2 ni nanti...

After gunting, ajak hasben p bookstore..saya nak beli fail utk letak eviden pbs student2 saya....tengah2 syok pilih2 brg kat kedai buku, boleh plak terlepas sofia...hasben saya mcm biasa ingat sofia ikut saya...padahal ank sah2 depan mata dia...dan macam biasa jugak, saya yg mula2 sedar sofia tak ada...berderau darah saya..tak mahu kisah sofia hilang di KLCC berulang lagi..alih2 jumpa dia kat depan tangga bookstore tu..muka dah mcm nak nangis time tu....kadang2 geram dgn org lelaki ni..kurang peka dgn ank2... Tp saya malas nak bergaduh...cuma kias2 je la...saya pun salah jugak..ish...saya takut bila sebut kes hilang2 ank ni...mintak dijauhkan ya Allah..lindungi dan peliharakan la anak2 kesayanganku ya Allah.....

Kalau dah p bookstore ni, sofia mcm biasa mintak bahagian dia la....pensil warna and buku mesti sah2 kene belikan....takpelah..berhabis utk benda yg elok..kat ikhals saya belikan cd doa and alif ba ta....now saya kembali pada hobi nak kumpul cd pendidikan ank2 ni plak..cd2 sofia semua dah rosak..and byk yg dah hilang lepas pindah rumah hari tu...sampai rumah semlm,sofia terus berlari duduk kat meja study dia...tak sabar nak mewarna....macm2 kakak syg sorang ni...



Tengok tu, tak sempat2 mandi and tukar baju...nak warna dulu katanye..dah siap baru nak mandi..

Semlm jugak, saya and hasben beli gate tangga utk letak bahagian tangga atas rumah...sebelum ni dah ada pasang kat tangga bwh ni...now, pasang kat atas plak..senang sikit nak lepas ikhlas main2 kat family hall and bilik dia...kalau tak, asyik kurung dia dlm bilik kalau saya nk solat sbb risau bila bukak pintu bilik dia p meluru ke tangga...Skarang tak payah risau2 lagi...plan nak angkut sebahagian mainan kat bwh, bwk naik atas...leh la lepas main kat bilik dia and family hall...tak adala berkurung sgt..bila bebas, seronok la dia..sofia dah tak risau...dia dah pandai turun naik tangga ni...








Ni yg kat tangga bwh






Ni kat atas yg baru beli tu.. jenama 3V.. Tak elok sgt la...besi dia nipis..yg kat bahagian bwh, saya beli jenama biasa2 je tp besi dia berat and elok...

Semlm..sempat jugak bwk budak2 ni main gelongsor kat stadium sebelah restoran sate haji samuri..seronok bukan main la budak2 ni....lepas main, p mkn sate plak.lagi beronok ronok kan..hehhe...tu je la kisah semlm....apapun happy jugak la bersama hasben dan ank2 walaupun cuti sehari je....masa bersama mereka tak ternilai bahagianye.....

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...