Thursday 18 April 2013

Wall makeover dengan hanya 40sen sahaja

Salam...

Bercerita pasal kos membuat wall makeover di bilik sofia and ikhlas...bermula dari bilik sofia dulu..utk pengetahuan korang semua, modal wall makeover bilik sofia just 40 sen shj....percaya tak? Kalau korang tak percaya mmg tetap kene percaya...kalau tipu dosa...Allah marah tau..ciplak ayat sofia...hihi..40sen dikeuarkan sbb nak beli plastik utk buat stencil design bulat2 tu...plastik yg saya guna ialah plastik yg biasa student2 guna buat cover buku skrap...saya lukis bulatan pada plastik and gunting plastik tu...gigih jugak la mencari idea and belajar mengecat stencil dlm youtube sebelum memulakan projek wall makeover ni...semangat punya pasal..

Mesti korang tertanya tanya? Cat tak beli ke? Tak kan modal 40 sen je? Actually, feature wall mmg dah siap bercat asalnya..so lagila memudahkan kerja saya kan...baru2 pindah rumah dulu, mmg dah kerah adik2 ipar mengecat rumah kitaorg....disebabkan nak jimat time tu, feature wall di bilik sofia, ikhlas and bilik tetamu adalah sama warna...hahaha.....time tu duk sarat mengandung ikhlas..serabut dengan renovation rumah lagi...warna cat ni main hentam je pilih..sib baik bilik saya tak buat cat sama kaler...

So, utk warna polkadot di wall bilik sofia, saya dan suami dah cat guna 4 warna...putih, light purple, dark puple and hijau..semua ni adalah cat2 lebih time baru2 masuk rumah dulu..hasben simpan...saya apa lagi kan....lompat bintang la coz tak payah nk keluarkan pulus beli cat bagai...kalau tak mesti nak kene kuarkan 30 hinggit lebih utk satu tin cat yg 1 liter...bygkan 4 warna..dah main ratus2 utk bel cat sahaja..dah la tak boleh beli cat kurang dari 1 liter..hihihi.....lain kali ada lebihan cat jgn nak gatal tgn p buang tau..simpan...manala tahu ada kegunaan lain nanti..

Sesi pertama, saya cat sorang2 je bilik sofia ni..hasben mcm budjet makeover saya ni tak menjadi...dah la stencil guna modal 40sen je...apapun saya tetap gigih...saya just mintak dia tengok anak2 je...saya mulakan dengan warna putih..



Main hentam je ni..stencil bulat yg saya buat ada tertampal kat dinding paling bwh tu...
.just cat dlm bulatan tu je la..


Lepas tengok menjadi, hasben terus bersemangat..saya nampak la...dlm hati dia tak tahu la....tp amat gigih hasben mengecat tau....tq bang...and tq for air milo yg abg buat awal2 sesi sayang mengecat tu..hihi...lepas tu turn saya plak gigih buat air kat pengecat yg sorang ni..




Warna ke 2..hijau..




Warna ke 3 ialah light purple....warna ni nampak tak jauh beza dengan warna putih kan...dlm gambar je la..tp bila tengok real ada perbezaan kaler...




Last ialah durk purple....

Dan hasilnya...





Ikhlas ckp yg saya amat berpuas hati....boleh la kan..modal 40sen je pun..hihi...nak cerita wall makeover bilik ikhlas ni, tp mcm dah tak sempat..nak kene bersiap p kerja...hari ni meeting...so kene sampai awal....esok kita sambung cerita di bilik ikhlas plak...tp kali ni modal tak adala 40 sen..hihi....ok..sambung esok insyaAllah...

15 comments:

  1. Salam perkenalan (^__^)

    TQ berkongsi...dapat idea cara yang senang untuk mengecat...

    ReplyDelete
  2. TQ for info....tgh mencari idea utk buat stencil jugak ni..tp sy py kos stencil tu free.. cuz ade plak hamba allah buang plastik buku scrap tu kat opis.. haaa.. dpt 3 keping saiz A4.. kalo ade saiz A2 mesti lagi cepat keje kan?

    btw..cantik hasilnye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. erm....saiz A2 boleh jimat masa sikit la kan....

      Delete
  3. plastik buku scrap ?, nak kena gi cari kat kedai ni....sbb tak kenal...hahaha....btw, sgt kreatip dan hasil yang memuaskan!

    ReplyDelete
  4. wohoo! jumpa blog best ni!! ohh sy sungguh kagum dgn semangat kamu mengecat stencil itu! woww!! hasil yg mengkagumkan! =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..just share idea...ni pun dpt idea dari blog org jgak..hehe

      Delete
  5. Aku pun ade plan nk buat corak2 gitu.. hmm pandai mg buat makeover.. boleh upoh ni.. ehehehe.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe....ye la tu aza..ni pun nak siap puas bersilat ngan ank2 aku..

      Delete
  6. salam dear..hr tu i try buat..tp cat nye jd selekeh n merebak..mcmana ek?

    ReplyDelete
  7. cantiknyer.. boleh kongsi tip nak bagi line polka tu sama aje.

    ReplyDelete
  8. haiii..first time masuk sini so impress dengan effort akak utk hias umah. suka sangat idea wall makeover tu. cantek n kreatif sangat. thumbs up!

    oh ye..jemput la melawat blog saya ye :)
    http://sayepunyebelog.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. Wahhh...cantek banget...sukenye....
    Ade lebeybcat butttt 1 kaler je yg ade ponggg

    ReplyDelete
  10. awesome...niceeeee...mcm ne lekat kan bulat tu kat dinding...share lebih details cikit

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...