Thursday 11 April 2013

Latih anak seronok ke sekolah...

Salam..

Terasa diri tak layak utk bercerita pasal pembesaran anak2 ni...pengetahuan dalam pendidikan anak2 pun ciput sgt2...bukan senang nak membesar dan mendidik anak2 ...kita sebagai ibu bapa perlu konsisten mencari dan menimba ilmu keibubapaan ...belajar hanya dari teori sahaja tak cukup sebenarnya...tambah2 cabaran mendidik dan membesarkan ank zaman sekarang...

Saya terpanggil utk menulis n3 ni lepas mendengar luahan hati kwn rapat saya di tempat kerja...kak su bgtahu yg cikgu sekolah ilham panggil dia utk berbincang pasal ilham di sekolah...kata cikgu, ilham tak fokus dalam kelas, dia nampak mengantuk, bila suruh tidur tak tidur, bila cikgu mengajar dia tak dpt bagi perhatian...cikgu tu risau kot2 ilham rugi ke sekolah kalau tak dpt apa2 bila balik...

Terkejut saya dengar cerita kak su...saya kenal ilham ni sejak dia baby lagi...dia budak yg pandai, minat belajar, petah bercakap and rajin...kalau ajar dia sesuatu benda yg baru, dia amat terang hati utk faham..saya dan suami kagum dengan kebolehan ilham..tambah2 ummi dan baba dia amat pandai mendidik anak..didikan yg lembut tapi tegas...bayangkan dari yg positif terus jadi negatif selepas p sekolah...saya pun jadi risau bila dengar perubahan ilham..lagipun ilham saya dah anggap seperti anak saya..dia pun panggil saya mama...terasa juga tempias bila dengar perubahan dia...

Mana silap ye....cikgu yg mengajar ke? Kawan2 ke? Suasana sekolah ke? Ibubapa ke? Semua nak kene diambil kira...kak su ada bertanya pasal sofia di sekolah...terus terang saya bgtahu yg saya teramat bersyukur dengan perubahan sofia selepas ke sekolah..dia suka sekolah, dia syg teacher and kawan2, dia minat belajar, akademik semakin baik, non academic pun ok, sahsiah nampak perubahan..setiap hari bagitahu sekolah tu seronok..sofia dulu dan sekarang sgt berbeza...actually, saya sekolahkan sofia di usia 4 tahun bukan nak fokuskan pada akademik sgt..saya cuma nak dia tahu, apa itu sekolah, siapa teacher, bagaimana nak berkawan and yg penting dia tahu sekolah tu seronok..sambil2 berseronok dia boleh belajar..bayangkan betapa bestnya belajar sambil berseronok dan bermain dengan penuh aktiviti...tambah2 saya ni bekerja..spend time bersama ank teramat terrhad..so saya dan suami hantar sofia ke sekolah ...sekolah pun lebih kurang 3 jam je sehari.... Sekurang2nya, sekolah dpt membantu mengembangkan jasmani, emosi, rohani dan intelek..benda paling penting jgn beri tekanan pada ank2.. Kita cuma guide je..kukuhkan apa yg lemah..percaya yg setiap ank punya kebolehan yg berbeza..sabar dan doa...saya juga percaya pada kuasa doa.. Tambah2 doa ibu....

Kembali pada kisah ilham tadi....saya teramat faham kerisauan kak su..saya juga seorg ibu..mengharapkan yg terbaik dari ank2 dan nak bagi yg terbaik utk ank2..saya just bagitahu kaksu beberapa perkara yg saya buat dekat sofia...manalah tahu boleh membantu...kalau tak banyak, sikit pun jadilah kan..saya pun bukan pandai...masih belajar dan terus belajar...hidup ni dah macam eksperimen sains..buat hipotesis dan uji sendiri...

1) kak su kata ilham tdo lewat mlm2.. Kadang2 pukul 1 baru tidur..maybe sbb tu cikgu dia kata ilham nampak mengantuk..saya suruh kak su tidurkan ilham awal sikit...paling lewat saya tidurkan sofia ialah pukul 11 mlm...saya dah buat observation..kalau dia tidur lebih dari pukul 12, dia akan liat bgn pagi..bila kejutkan mula nak menangis...tak boleh salahkan dia jugak...budak2 mmg perlu waktu tidur yg cukup kan..bila kita paksa dia bgn awal semestinya boleh merubah mood dia ke sekolah..tp bila tidur dia cukup, kejut sekali pun dah bgn..buat ayat2 pujian and peluk cium sikit..mesti dengan semangat dia bgn..saya selalu buat mcm tu..ni pun saya belajar dari bacaan jugak..alhamdullilah menjadi...

2) saya tanya kak su lagi..ilham breakfast tak sebelum p sekolah? Kak su kata ikut mood dia..ye saya faham..budak2 mmg mcm tu..susah nak breakfast..tambah2 menu yg bukan kegemaran dia..saya suruh kak su bagi jugak ilham breakfast walaupun hanya minum secawan susu..saya tak pernah miss bagi sofia breakfast.. Bagi saya breakfast adalah benda wajib...Kat sekolah budak2 ni ada pelbagai aktiviti..so mereka perlu energy..kalau perut kosong, badan tak bermaya, fokus jadi kurang...usahkan budak..kita org tua ni pun mcm tu kan...bila perut duk berbunyi, nak buat kerja pun tak senang..sofia breakfast senang je..saya bg je menu kegemaran dia..kueh tiaw goreng, mee goreng and bihun goreng..duk ulang yg tu je la.kadang2 biskut and roti pun dah cukup..susu wajib minum..kalau dia tak habis minum susu, saya pujuk sampai dia habis minum...kismis, air zam2 and kurma pun saya bagi..tp yg ni tak adala maintain setiap hari sbb kadang2 kehabisan stok..hehe..saya tak kisah dia lewat sikit pun kesekolah..yg penting saya nampak dia aktif lepas breakfast, baru senang hati hantar dia p sekolah..

3) saya suruh kak su sediakan ruang study utk ilham...hias bagi menarik sikit..just letak meja and kerusi...tambahkan sikit mainan atas meja dia biar nampak menarik..budak2 kan suka benda2 mainan2 ni...manalah tahu boleh bantu dia utk semangat buat homework dekat rumah..suasana yg menarik pun memainkan peranan utk menarik minat budak2.. Saya cadangkan yg ni sbb kak su ckp ilham agak malas nak buat homework...saya berharap sgt ilham suka buat homework lepas ni..saya dah try buat dekat sofia, alhamdullilah menjadi...tp si ikhlas la plak suka mengacau..hikhik.. Apapun contoh yg baik utk adik tau..bila kakak duduk ruang study, adik pun mengikut.,nak belajar sama...positif apa...

4) last saya suruh kak su slow talk ngan ilham..bagi dia masa bercerita mengenai sekolah..saya suruh kak su jadikan rutin utk bertanya beberapa soalan ni: antara soalan yg saya selalu tanya lepas sofia balik dari sekolah ialah: sofia seronok tak sekolah? Teacher baik tak? Teacher ada pukul yaya tak? Kawan ada kacau and pukul yaya tak? Apa yaya belajar kat sekolah? Tp jgn la tanya bertubi2.. Sbb dia tak akan bgtau semua sekali dlm satu masa..contohnya time dlm kereta lepas ambik dia, try tanya satu soalan dulu...balikdari rumah pengasuh tanya lagi 2 soalan..mlm sebelum tidur tanya lagi...tp dlm satu hari saya tak pernah miss tanya sofia tau..saya tahu budak2 tak pandai menipu..apa yg dia cerita adalah betul....kalau tak tanya, risau dia pendam dan lama2 dia tak nak bercerita sbb dia rasa tak ada org nak menjadi pendengar setia..

Nak dijadikan cerita...kak su serta merta buat perubahan yg macam saya suruh tu...alhamdullilah feedback ilham amat baik...si budak bijak ni siap boleh buat ayat macam ni kat ummi dia " ummi..ilham dah boleh fokus dalam kelas".. Hehehe...pandaikan si ilham ni..kak su kata petua noora menjadi...malu noora kak su...petua ntah apa2 je.just share dengan kak su sbb kesian dekat ilham...noora pun masih ber eksperimen lagi..apa la sgt dengan petua2 ciput tu..

Apapun, saya just share sbb manalah tahu boleh bantu ibu2 yg lain..saya lagi suka mengubah dan mencari kesalahan saya dulu sebelum menunding jari menyalahkan pihak lain if anak saya tak seronok di sekolah..tp kalau la semua perkara positif kita dah buat tp ank tetap tak seronok ke sekolah, maybe kita kene check jugak cara pengajaran guru2, kwn2 and suasana sekolah..mesti ada sebab kenapa ank kita tak seronok di sekolah..tambah2 dlm kes ilham ni..budak yg bijak dan aktif tp tiba2 tak fokus dalam kelas..sayapun suruh kak su korek2 rahsia pasal guru2, kwn2 dan suasana sekolah dari ilham..hasil slow talk, ilham ada bgtahu yg cikgu dia pernah pukul dia sbb dia main dlm kelas..terkejut jugak kak su..saya pun sama terkejut..bg saya,pukul budak sebesar 5 tahun bukan cara yg baik utk mendidik...biasa budak2 ni terlalu hormat pada cikgu dia...kalau cikgu suruh, dia mudah mendengar kata..so pukul bukan jalan penyelesaian utk mengajar budak2 kecik ni.. Ni pendapat saya je la...tp saya dan kak su beranggapan yg cikgu tu hanya pukul main2 supaya nak bagi pengajaran pada ilham..apapun yg berlaku, just wait and see...

Mama percaya ilham suka sekolah..mama doakan ilham terus fokus kat sekolah...ilham doakan utk sofia sekali ye...mama sayang ilham..mama sayang sofia...moga ank2 mama jadi ank2 yg berjaya dunia dan akhirat..amin...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...