Tuesday 29 January 2013

Banyaknyer kisah hari ni...

Hari 1st kerja utk minggu ni...terasa byk plak kisah berlaku hari ni...dr kisah ank2, kisah pengasuh, kisah cuti and kisah perpisahan....terasa down sekejap bila sebut perpisahan ni...

Sofia sekolah seperti biasa hari ni...balik sekolah tak sabar2 nak buat homework....tp saya suruh rest2 dulu....nant ptg2 baru buat...minggu ni sofia tak p umah pengasuh..abah dia kerja mlm so abah jaga je la..dia pun dah besar...tak ada kerenah sgt....abah tidur dia layan tv...kalau tak pun ipad...kalau rajin dia menulis and mewarna or siapkan homework...tp abah tidur kat ruang tamu je la kan...beralas kan sofa je tidur.setakat sebulan jaga sofia time dia kerja mlm ni, tak pernah plak dia merungut tak dpt tidur..so far sofia mmg tak byk kerenah...alhamdullilah...good girl...saya sampai rumah je ptg tadi, sofia berlari meluru ke pintu pagar..nak bgtau semua homework dia dah siapkan...bagus..kemas kerja sofia tp buku tu dah terkoyak sikit....hasben kata, tgn dia basah time menulis..tu yg koyak...buku tu baru dpt so saya tak sempat sampul lagi....hajatnyer mlm ni la nk sampul...sib baik sikit je koyak...hari ni jugak sofia dpt hadiah besday dari pengasuh dia....balik tadi ummi dia kirim kat saya...ummi budak2 ni mmg tak pernah miss bg hadiah besday kat budak2 ni...tq ummi....

Homework sambung garisan...dah kemaskan...dah nampak lurus..
Tengok kulit buku tu dah terkoyak





Hadiah besday yg pengasuh bg kat sofia...berebut dua beradik ni nk main...mcm mamanyer tak pernah beli...

Abg cik aka ikhlas plak dah genap setahun 2 bulan esok...org ln dah 2 thn abg cik oi... Awak baru nk cecah setahun jagung... Hari ni saya terdengar ikhlas berckp guna 2 patah perkataan..pertama " nak duduk"... Perkataan kedua " lori besar"...hehe...excited saya dengar...sbbnyer time sofia umur sama ngan ikhlas dia tak berckp sgt...vocab tak byk...ikhlas kira ringan mulut la dr sofia... Perktaan yg sepatah2 dah byk sgt dah boleh sebut...arahan pun dah byk faham... Siap pandai tipu2 merajuk lg...comel k bila budak setahun merajuk..moga membesar dengan sihat ye syg..jadi ustaz ye..ustaz amar..:)

Seterusnya kisah pengasuh plak...hari ni 29 hb so esok adalah hari saya byr gaji pengasuh..disbbkan saya cuma hantar sofia 2 minggu je dlm sebulan, so tadi saya tanyer la berapa bayaran ank2 bulan ni...kami hasben and wife budjet dlm rm400 la...tup2 pengasuh ckp rm350...dia ambik sofia rm100 je..ikhlas plak dia ambik penuh rm250... Alhamdullilah..budjet bayaran pengasuh ank2 tak lari..kalau thn lepas, hantar pengasuh dua org rm500.. Thn ni byr pengasuh and sekolah sofia pun tetap jadi rm500.. Yuran sekolah sofia rm150...kalau tahu mcm ni, dr thn lepas hantar sofia sek...hikhik..tp thn lepas kitaorg kuar budjet byk gak bulan2 utk byr yuran playgroup sofia...apapun hasilnyer alhamdullilah bagus...

Sampai sekolah tadi terus p kantin....saya bwk bekal lauk yg saya masak kat rumah..hasben kerja mlm and sofia duduk rumah so mmg susah payah or tergolek terlentang pun, hakikatnyer mesti kene masak..hikhik..jarang jugak nak beli lauk kecuali mmg tak sihat or ada hal kat luar baru tapau lauk kedai...mkn bekal kat kantin bukan apa,senang nak order minuman..lepas isi perut kenyang2, saya p mengadap bos plak...nak mintak CRK.. CRK 1st utk thn 2013 ni..alhamdulilah dapat cuti isnin depan..kenapa ambik cuti??? Nant citer kat n3 lain la...

Last sekali citer pasal perpisahan....td kwn sekerja dpt surat pertukaran sekolah...sobsob..sedih...antara kawan rapat.. Kak ain nama dia... Dia baik sgt2.. Seorg yg sempoi...suka tolong saya...pertolongan dia yg tak pernah saya lupa ialah tolong hantar saya balik rumah time saya pregnantkan sofia...dulu2, mula2 pindah high school, saya mana ada kereta...p sekolah ngan motor..hasben ada kereta tp saya plak tak pandai bwk kete manual...dah puas hasben ajar tetap tak yakin nak bwk..so tak ada choice la..mmg kene rempit...tp bila dah sarat hasben tak bg rempit..p sekolah ngan teksi and balik kene tumpang org..ntah macam mana, kak ain ni selalu pelawa saya tumpang kereta dia..padahal dia duk bangi..maybe dia kesian tengok saya kot...apapun jasa dia tak pernah saya lupa..sbb tu bila dia mintak tolong apa2, saya cuba buat...rasa bersalah kalau tak tolong....org berbudi kita berbahasa kan...nanti saya hilang kawan lepak, kwn gelak, kwn gosip and kawan paling sempoi serta paling cool di high school..sedih mcm mana pun perpisahan tu pasti kan...jika itu yg terbaik dr Allah utk kak ain, saya doakan k.ain gembira di tempat baru....dah la thn lepas dah berpisah dgn kak ruzai..pun kawan rapat jugak..thn ni kak ain plak...nasib saya masih tak tahu lagi...masih ada lebihan guru utk dikeluarkan dari high school..apapun good luck utk kak ain and kak ruzai..jgn lupa kwn2 di high school...

2 comments:

  1. eh eh jap...abg cik? ikhlas nak dapat adik ker...hehe...serkap jarang

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...