Wednesday 30 January 2013

Belajar guna cd

Salam....

Sebelum mula cerita...jom layan video kat bwh



Dlm n3 cuti maulidur rasul, saya ada citer yg saya beli cd doa dan alif ba ta kat ikhlas kan..saya pun ada cerita yg saya nak kembalikan hobi kumpul cd pembelajaran ank2 setelah cd2 sofia byk yg hilang time pindah rumah dulu..yg rosak pun byk jugak..cd yg saya pasang dlm video kat atas tu ialah cd yg saya baru beli kat ikhlas baru2 ni...sofia and ikhlas minat sgt tengok... Sofia hari2 mintak pasangkan cd ni...dah boleh kalahkan cd princess dia..hebat kan...

Pernah satu hari, sofia balik dr sekolah, terus suruh saya bukak cd alif ba ta ni...katanya sama mcm teacher ajar kat sekolah...alhamdullilah,sekolah dah mula ajar pend islam...saya kan pernah cerita yg saya belum lihat pembaharuan yg sofia bwk balik dr sek berkaitan subjek agama islam..now dah nampak..satu subjek lg belum nampak pembaharuan..math...huhu...nant2 kot...

Apa yg best, sofia dah boleh ikut baca baris atas utk huruf2 hijahiyah ni... Alhamdullilah..time sofia umur 2 thn dulu, ada jugak saya beli cd alif ba ta ni..tp dia hanya mampu nyanyikan alif ba ta je la...baca baris2 ni tak pandai..now, flash back balik kot yg dia belajar dulu..tak pun dah belajar kat sekolah...tu yg cepat boleh ikut guna cd ni...terkejut gak...kalau saya yg ajar iqra' macam2 alasan dia..naik geram kadang2 tu...ni dah boleh baca baris atas, saya kene follow up selalu la...takut dia lupa...saya pun dah boleh kenalkan baris bawah and baris depan plak kat sofia..moga dipermudahkan olehNya...amin..

Ikhlas pun boleh tahan jugak mengikut..ba..ta dah boleh sebut..sama macam sofia dulu2, dia minat nyanyian alif ba ta lagi dari ikut bacaan baris2 ni....tp bila kakak sebut, dia mengikut gak...Tak pe..abg cik belajar slow2 dulu...jadi set induksi la utk abg cik...hehe...insyaAllah abg cik akan pandai mcm kakak jugak tak lama lagi...

Bila dah syok tengok perubahan ank2 belajar guna cd ni..teringin plak beli cd2 mcm gambar kat bwh ni...tunggu pesta buku je ni...leh survey2 and pilih yg elok..rasanyer if beli time pesta buku ada diskaun sikit kot..hehe...




Sumber


Sumber

Bestkan if ada set2 cd ni utk ank2... Tp bg saya, pembelajaran guna cd ni tak boleh biarkan ank and cd je..parents pun kene involve sama tengok sambil2 ajar dia...lg berkesan and membantu..tp tu la.prob kita terutama ibu bekerja ni ialah kekangan masa kan...apapun masing2 punya kaedah tersendiri utk mengajar ank2 ..mcm saya, semua kaedah saya bantai...cd ke...biasa ke...apa ke..yg penting perhatian ibu bapa kan...jgn duk harap cikgu2 kat sekolah mengajar ank2 kita je...coz pendidikan sememangnyer bermula dari rumah..so apa yg cikgu ajar di sekolah semestinya perlu penekanan dan tunjuk ajar ibu bapa juga...so fikir2 kan la...hehe...nite...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...