Saturday 5 January 2013

Injection 1 tahun untuk ikhlas

Selamat petang sabtu semua..

Now update kisah injection untuk ikhlas....ni injection utk budak satu tahun sebenarnya....sepatutnya genap setahun ikhlas dah kene ambil injection ni tp saya dah terlepas tarikh temujanji yg 3hb dis 2012.. Busy sgt dengan mengawas spm time tu...minggu selepas tu plak dah balik kampung..ingat nak ambil injection tu kat kampung la...sekali minggu pertama tu ikhlas demam plak..tertangguh lagi....bila dah baik minggu ke 2, saya bawakla ikhlas p klinik desa dekat dengan rumah mak di kampung...p tu hati khamis..sekali klinik desa tu tak buka plak hari khamis..alahai..byknyer halangan...

Bila dah balik rumah sendiri, busy plak dengan meeting di sek, urusan sekolah sofia and urusan sekolah saya sendiri menyebabkan saya tak terbuat gak temujanji baru utk ambik injection si bujang saya ni..ish terasa diri ni dah mcm menteri busynya..padahal klinik kesihatan dekat bebenor ngan rumah saya...melintas jln besar tu je hah... Tak buat2 jugak kan...actually injection ni adalah untuk campak..risau jugak tak ambil lagi coz skarang ada mcm2 jenis penyakit yg ala2 mcm campak ni..naik bintik2 merah kat bdn and katanya merbahaya...

Nak dijadikan cerita, semalam pengasuh ikhlas beritahu yg anak dia kene chiken pox...saya pun tengokla bdn ank dia..penuh dengan bintik2 merah..sekali tengok mcm ruam...ala2 mcm campak gak..terus teringat yg ikhlas tak ambil injection campak lagi..alahai...risaunyer...kalau nak ambil injection chiken pox dah tak guna...tak silap saya kalau nak elak kene chiken pox ni, injection chiken pox kene ambil sebelum duduk bersama dengan org yg telah dijangkiti...kira awal2 dah ambil la kan...saya pun tak pasti gak betul ke tak info ni...ni pun saya tahu sbb time pregnantkan ikhlas saya kene chiken pox... Sedih giler2 time tu.. Dah la 8 bulan pregnant..fikir diri yg sakit lagi..fikir kesihatan ank dlm perut lagi...ank tu ikhlas la..hikhik..apapun alhamdullilah keluar sihat sempurna si ikhlas ni..org kata chiken pox ni kene sekali je seumur hidup.. Ikhlas dah kene dlm perut saya dulu so agak2 kene lagi tak??.. Hahahaah...ok...tak kisahla chiken pox or campak sekali pun tp ikhlas kene ambil gak injection campak tu...

So sampai je rumah semlm terus bagitau en suami... " bang..jom p ambil injection campak kat klinik biasa je la.. Husna kene chiken pox tu.. Tp sekali nampak mcm kene campak gak.. Tak kisah la kene apapun tp kita kene p ambil gak injection mlm ni.." cewah..ayat arahan giler..hikhik...so mlm semlm lepas maghrib kami p la klinik wawasan kat bandar untuk ambil injection si ikhlas ni...saya pun mulala potpet potpet tanyer doktor itu dan ini..antara soalan saya.." dr, ank pengasuh saya dah kene campak, agak2 kalau ambil injection ni boleh gak ank saya dijangkiti?".. Jawapan doktor yg cool tu senang je.." campak ada byk jenis.. Yg biasa budak2 kene tu campak biasa je.. Kadang2 tengok mcm ruam.. Injection campak ni adalah utk campak yg paling bahaya..campak ni boleh bwk kematian..biasa tak ramai yg dijangkiti.. So kalau kene campak biasa2, vaksin ni leh cover la campak yg biasa2 tu..."

Oo gitu rupanya..sesungguhnya penyakit itu dari Allah.. Klau kita ambil injection apa sekali pun atau mkn ubat apa sekali pun tp bila dah di takdirkan yg kita akn dijangkiti maka tiada siapa boleh meghalangkan..tp selagi kita belum dijangkiti baik kita berjaga2 dulu..sesungguhya mencegah adalah lagi baik dari merawat kan...

So lepas injection tu kami terus balik rumh..kene rm40 je.. Ingatkan mahal..hehehe... Moga ank mama sihat2 la kan...amin....Lupa nak bagitau..berat ikhlas sekarang dah 9.4kg..hehhe



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...