Tuesday 8 January 2013

Cerita isnin mama &sofia

Terus masuk carita la....kejar masa ni tp gedik nk update blog...semlm nk update tp tiba2 sakit perut...terus tidur awal...

1st citer pasal sofia...semlm p ambil dia kat sek..dia nampak je saya keluar dr kereta terus dia meluru ke pintu and ckp "mama tengok ni" sambil tunjuk kaki dia..aik mana p seluar panjang sofia? Dlm hati, eh budak ni kencing ke?tanyer teacher dia...erm betul...teacher tu kata, sofia dah bagitahu teacher, past tu teacher bwk la p toilet..ntah mcm mana tak tahan terkencing time bukak seluar tu...baru saya teringat lepas bgn tidur pg tu, saya suruh dia kencing tp dia tak nak... Ntah2 tahan dr mlm sebelumnya lagi...mlm sebelumnya pun saya tak sempat suruh dia kencing sebelum tidur sebab dia dah tertidur awal...hebat betul daya tahan kencing sofia ni...past tu dlm kereta saya slow talk kat dia....bagitahu tak elok kalau kita tahan kencing..bahaya..kalau rasa je nak kencing mest terus p toilet....response sofia amat positif..ok mama...hehhee...good girl...

Semalam gak sofia dapat beg sekolah...excited tunjuk kat saya...tp dlm beg masih kosong..tak ada buku lagi..sofia kata, tadi belajar abc, 123, main badminton,main mainan mcm2 and nyanyi lagi head and soulder...ok la..asal sofia happy, mama pun happy...tp hari ni jgn nak terkencing lagi tau..hehehe..




Ni dia beg sekolah sofia..gedabak besar nama..baru tak bertukar...huhu...


2nd, cerita mama...tak ada la besar sgt ceritanyer..cuma semlm saya dah kembali mengepam susu di sekolah...dah dekat 2 bulan tak mengepam ni...time cuti mmg df je ikhlas....tak ada campur langsung susu fomula...alhamdullilah, dah nak masuk setahun 2 bulan breastfeed ikhlas...awal2 buka sekolah baru ni, saya terpaksa gak bekalkan susu fomula dkt pengasuh sbb mmg tak ada stok susu yg saya buat... Ikhlas tak minum byk pun susu fomula..dlm 9oz je sepanjang saya tinggalkan dia....now hari ni saya dah bekalkan susu saya...tp ada la top up sikit susu fomula tu...apapun ikhlas di rumah mmg tak adanyer nak minum susu fomula...ni pun mcm sampingan sgt2 utk ikhlas...satu tin yg ada kat rumah ni dah hampir 4 bulan tak habis2.. Moga Allah byk kan lagi susu saya utk saya terus susukan ikhlas sampaila umur ikhlas 2 tahun..masih ada 10 bulan lagi perjuangan ni.....caiyok noora.....

Ok la..dah 11.40.. Nak keluar ambil sofia kemudian zass ke rumah pengasuh dan bedesupppp p sekolah..tata...saya tinggalkan blog ni dengan tempekkan gambar hasil mengepam semlm..hikhik

4 comments:

  1. mase dalam pantang ikhlas buat stok ke?? mase memula ikhlas dok kat bs hanta susu cmne??

    skang saya cuti bersalin lagi sebulan kan..adela buat stok sket2..pemalas tol rase..sbb kan asik df aje..tu la pk..adekah cukop bile pam kat skolah n esok anta bs..tetiap hari cmtu??cukop ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya mula bt stok lepas 40 hari pantang..time susu susu dah stabil kan..sebelum masuk sekolah stok susu ada dlm 100oz kot..dah ingat2 lupa..tp byk jugak la...

      Mula2 hantar kat bby sitter tu saya asingkan 4 botol yg setiap botol ada dlm 3oz....tp ikhlas awal2 tak nak hisap susu guna botol...tp pengasuh bg guna syringe..

      Dekat sekolah pump....biasa cpt ladlm 9oz....so biasa saya akan bg 2 botol susu yg saya pump hari sebelumnya and 2 botol lagi susu stok..alhamdullilah cukup..awal2 kene rajin pump jugak...

      Tp saya dah mula campur sikit2 susu fomula bila umur ikhlas 9 bulan...sebabny afia time tu kuat sgt menyusu smp habis stok and pump harian tak dpt nak tampung..tp tak byk la saya top up susu fomula tu..dlm 6 oz je sehari.. Tu pun kadang2 pengasuh tak bg pun sbb dia kata susu saya dah cukup..

      Skarang pun stillbuat mcm tu la...bila pengasuh rasa tak cukup dia kan top up la fomula...tapi awak awal lagi kan...susu byk lagi tu..pump konsisten tau...takut nantsusu merudum...bt stok byk2 tak pe..tp ank lelaki mmg suka melekat je kat breast kan..penat kadang2 tu..ikhlas smp besar melekat...imran pun mesti mcm tu kan...tp kene pandai cari masa ye....caiyok mama imran...sebulan lagi masa...boleh buat lebih 100oz..heheh

      Delete
    2. Ala byk typing error..sori..heheh

      Delete
    3. oo terima kaseh bebyk..ni sambil wat stok la ni tringat nk bce komen awak..ok sy pon nak cube buat cm awak tu...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...