Friday 18 January 2013

Sofia nyanyi lagu mandarin + tahi lalat sofia

Ntah apa2 tajuk n3... Hikhik....

Balik hari ni ada buku baru lagi dari sekolah sofia...sofia kata teacher suruh baca je...tak boleh tulis....erm mmg buku bacaan pun...buku english...arahan dlm buku tu suruh ajar guna kaedah fonik...so tadi lepas sofia main ipad, saya ajaklah sofia membaca..ala bukan lama pun..dlm 10 minit je....main ipad lagi lama..selagi tak habis bateri selagi tu main non stop...so apalah sgt ajak dia membaca 10 minit tu kan..hikhik...alhamdullilah dia minat nak ikut...sebenarnya senang ajar english guna kaedah fonik ni...tp bahasa melayu saya rasa macam susah....ntah....lagi suka kaedah lama kot...sofia pun tak terkejut sgt bila saya ajar dia membaca guna kaedah fonik ni sbb dekat playgroup dulu dia dah belajar...ngan saya sekali belajar time tu...bagus playgroup ni...saya suka pendekatan yg mereka buat..berbaloi la kalau mahal pun..huhu...



Sekejap je baca buku...buku pun dah siap bersampul k..hikhik...


After baca buku, saya biarkan sofia buat aktiviti bebas...saya nak tengok tv...ikhlas plak membuta dari balik rumah pengasuh lagi...tengah2 syok tengok tv, si sofia ni menyanyi mcm2 lagu la...tiba2 saya dengar pekataan pelik...saya pun perlahankan volume tv sbb nak dengar kejelasan suara sofia..dia sebut " mama..papa wo i ni" past tu ada la sambungan lg tp saya tak faham..hikhik...saya tanyer dia nyanyi lagu apa..dia kata lagu teacher...maybe dah mula belajar and berckp bahasa mandarin kot..lagipun ada subjek bahasa mandarin kat sekolah dia...utk subjek b.melayu, english, art,muzik, mandarin, water play and jasmani saya dah mula nampak di ajar kat sekolah..byk perubahan pada sofia walaupun baru minggu ke 3 sekolah...tp utk subjek agama islam dan matematik, saya belum nampak ada sebarang benda baru yg sofia bwk balik...saya amat ternanti2..saya pun ada plan nak daftarkan sofia ke kelas mengaji...nant saya cerita pasal kelas mengaji ni di n3 yg lain....tu pun saya tak sabar nak hantar...ilmu dunia dicari jugak tp ilmu akhirat lg penting kan...mesti diterap jugak dlm jiwa dan diri ank2..

Satu lagi cerita best...best utk saya la...hari ni saya hantar sofia ke rumah pengasuh sekali ngan ikhlas...abah dia nak p buat roadtax kereta so terpaksala hantar cik sofia hari ni...dlm kereta dia tunjukkan lengan dia.." mama..tengok ni" saya pun toleh tengok...dengan excited nyer saya kata " eh..sofia ada tahi lalat" hairan pun ada..nak tergelak pun ada...ntah apa2 mama sofia ni kan...balik sekolah tadi, saya cakap kat suami yg sofia ada tahi lalat kat lengan..sekali suami saya jawab " erm..abg tahu..abg yg nampak dulu tahi lalat tu kat lengan sofia".. Terus tak excited dah...ingat saya lagi peka ..rupanyer abah dia lagi peka kuasa dua...hikhik

Tp saya google gak pasal tahi lalat ni..rupa2nya tahi lalat ni dia boleh ada bila2 masa.tak kira budak kecil or dewasa...ada faktor gen...usia...pigmen kulit and byk lagi la...nak tahu leh google sendiri..mmg byk info...hehe..okla..tu je cerita hari ni..esok pagi kerja lagi...nite....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...