Wednesday 9 January 2013

Ragam anak mama manja




Video kat atas ni saya ambil lepas balik kerja semlm...terasa hilang penat bekerja bila melihat ragam anak2 ni...si ikhlas duk sibuk nak bwk beg sekolah kakak....lucu budak kecik sorang ni...si sofia plak duk menyanyi sorang2.. Mula2 tak ambil tahu apa yg dia nyanyikan..lepas tu baru perasan sofia sebut good morning to you...wah 5 hari sekolah dah ada ayat baru...sebelum ni ada jugak ajar good morning ni tp tak nak sebut pun...bila tayang balik video ni kat dia, dia cakap lagi "mama..good morning to you, hello teacher and friend"..wah...panjangnyer ayat.., kan ada gak faedah bila p sekolah...sambil2 main dpt ilmu...alhamdullilah....

Kisah pg ni plak..mcm biasa 7.45 kejutkan sofia...dia dah mula pusing kanan dan kiri.jenuh kejutkan..last2 yg bgn ikhlas...saya kejutkan lg..kali ni guna cara ugutan plak..cara lembut tak menjadi..saya cakap " dkt pagar tu ada pakcik naik basikal nak ambik org tak pergi sekolah...pakcik yg dkt zoo hari tu".. Kemudian saya acah2 keluar dari bilik ..terus menangis2 and belari sambil sebut "mama..mama".. Ambik kau...manjadi gak walaupun kesian...dalam biIk air pun menangis lagi.." yaya nak mandi ngan abah".. Byk la kerenah kamu wahai cik kakak..abah dah p work tau.. Saya plak tak tunggu la, terus mandikan 2 ketul budak kecik ni sambil pekakkan telinga.adik gak bagus, releks je..ntah mcm mana lepas sabun2 bdn,sofia berhenti menangis...ngade2 tau...bila tanyer nak sekolah tak? Nak la..jwb dia..ok good girl...

Habis sesi mandi, masuk bilik pakai baju plak...saya siapkan ikhlas dulu, bukan apa, takut terkencing plak kan...siap ikhlas je, terus panggil kakak...mood dah ok sikit...time ni mama potpet potpet bg tazkirah...bgtau kakak tak boleh tidur lambat, nant bgn pg mulalah perangai..alih2 mood bertukar plak....gigit jugak budak ni kan..." yaya nak baca book" mama pun jawab ler.." baca book kat skolah la" ..." tak nak, nak baca book kat rumah, nak tulis abc" sambil air mata dah bergenang..sabar je la..." ok, p ambil book and tulis sekejap, lepas minum susu kita p sekolah". Terus senyum..

Sambil2 dia menulis, saya siapkan susu, dari awal lagi dah warning kat saya yg dia tak nak mkn roti or biskut..nak susu saje..so tak payah la nak tayang2 maknan tu depan dia..nant mengamuk tak tentu pasal... Sambil2 dia tulis, saya bg dia minum susu...ntah apa2 perangai la kakak ni...tp elok plak dia menulis...puji tetap puji kan..nanti kan kurang semangat plak dia...budak2 kan suka dipuji





Hah....rajin plak pagi2




Ni hasil nak menulis sgt2...

Lepas habis minum susu, saya pakaikan beg and bagi botol air kat sofia..dia turun dari kerusi tp nak bwk book and pensil plak dah...saya suruh tinggalkan....berkeras jugak nak bwk p sekolah...ish..gigit kuasa dua jugak kan nanti...disebabkan tengok jam dah 8.20, saya pun bg je la dia bwk....apa lg cik kak ni, lenggangla masuk kereta...




Muka happy leh bwk book..

Sampai depan pagar sekolah, teacher dia dtg and bukakan pintu kereta...saya bgtau yg sofia nak bwk book tu...teacher kata tak pe...past tu dia suruh sofia simpan dlm beg...elok je teacher suruh, terus dia masukkan book tu dlm beg...alahai..arahan teacher lagi power dari arahan mama...apa2 je la sofia....sekolah elok2 k....

Erm..ikhlas ni dah tidur balik..tak nak mkn pun...maybe ngantuk sgt sbb terkejut dari tidur awal tadi kot..ok la...nak menyiapkan kerja rumah tangga sebelum p kerja...byebye...

2 comments:

  1. Replies
    1. Erm..sofia dah minum susu dlm cawan...umur 3 thn setengah dah tinggalkan botol susu...:)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...