Thursday 10 January 2013

Mengurus kain baju

Saam....

Pg ni sofia bersemangat ke sekolah..mkn 2 mangkuk bihun sup sbg breakfast....hikhik....paberet la katakan...past tu cepat2 p sekolah....

Hari ni aktiviti mama and adik ikhlas ialah basuh baju....seronok bukan main adik duk dlm bilik air...utk pengetahan korang, saya masih lg berus tgn baju2 tertentu.. Antaranya baju kerja suami, baju sekolah sofia, baju sutera and baju yg turun warnanya...kalau masuk mesin baju kerja suami alamatnya hitam dibahagian leher tak tanggal ler...tak suka tengok..mcm bini tak jaga je...baju sekolah sofia plak warna putih, kalau masuk mesin akhirnya tak putih bersinarla kan....tak suka jugak..hehe..sutera plak kalau masuk mesin sah2 ler kaya sgt saya ni..beli dgn harga rm300 ke atas tp alih2 masuk mesin basuh...syg sgt..takut rosak...baju yg turun warna kalau campur sekali dlm mesin basuh semestinya tak payah ler beli baju warna warni kan...Biar dia je warnakan baju kita..

Saya basuh baju 2 hari sekali...baju2 selain baju kat atas tu saya sumbat dlm mesin basuh je..tp saya tak pernah campurkan baju2 saya ngan suami bersama baju ank2 bila basuh guna mesin basuh..Biasa saya basuh dulu baju saya dan suami, baju ank2 saya rendam dlm baldi ngan dynamo dulu... Kenapa saya tak basuh sekali? Sebab saya was2... Mak saya selalu marah kalau baju ank2 basuh sekali ngan baju kita..katanya budak2 ni kan masih pakai pampers..kalau dlm family saya, ikhlas la masih pakai pampers..sofia dah free pampers...kita tak perasan pampers bocor past tu terkena kat baju ank...kalau campur sekali ngan baju kita dah digaul sekali air kencing ank2 tu ngan baju2 kita..baju kita kan, kita guna utk solat..ye mmg la di basuh cuci oleh mesin basuh tp atas org la kan..mcm saya rasa was2.. Baik asingkan..lagi pun baju ank2 ni ada yg terkena coklat la..itu la..inila...kalau terus masuk mesin tanpa tengok and berus mmg tak tanggalla kotoran dia.. lepas saya rendam dlm 15 min, saya angkat satu2 baju ank2 ni dr dlm baldi tu..yg bau hancing saya berus smp hilang bau dulu..yg kotor kene coklat saya berus smp hilang warna coklat tu...yg tak ada apa2 bilas masuk mesin je la kan...lepas rendam and berus baju yg hancing and kotor tu, saya bilas kemudian masuk mesin..ala biasa baju2 ni dua tiga helai je yg terlibat..kebayakannnya elok...past tu tugas mesin basuh plak la membersihkan lagi baju budak2 ni.ada yg kata susah..tp saya cuma ambil masa 30 min utk memberus kain baju yg special ni..heheh...yg penting saya puas hati.....maybe cara korang ln plak kan..

Di sebabkan sekarang dah mula bekerja, saya mmg tak sempat nak lipat kain 2 hari sekali...so apa saya buat? Saya ada terbaca satu blog ni..tp saya dah lupa nama blog tu...try cari tp tak jumpa jugak..time nak tu la susah bebenor nak dpt...time tak nak, tak cari pun jumpa..hikhik...dia ajar cara nak urus kain baju bila kita bekerja...saya rasa ok, so saya ikut la...

Saya sediakan 3 bakul..satu bakul saya lebelkan "mama&abah", bakul ke 2 saya lebelkan " ikhlas & sofia" dan bakul last saya lebelkan " baju kotor shj"... So bila angkat kain saya masukkan dlm bakul2 yg saya sediakan..apa faedahnya?..ok..kita lipat baju seminggu sekali.biasa weekend la kan.. So 5 hari bekerja tu mest ada pakaian yg kita dah basuh and angkat yg kita nak pakai balik..so bila bakul dah diasingkan, senangla proses mencari...bila si abah nak cari stokin, tak payah la p keluarkan semua baju dr bakul yg dah bercampur ngan pakaian ank2 and kita utk cari stokin..kadang2 seluar ikhlas pun ingat stokin dia..hikhik..bila dah dilabelkan, so cari dlm satu bakul tu je la...nak cari baju ank pun senang....tak payah susah2 keluarkan semua baju..kemaspun kemas...bila hujung minggu lipat and letak kan dlm almari kita and ank2.. Hari isnin mesti pastikan bakul tu kosong..jgn la p biar sampai 2 minggu..nant tak pasal2 jadi gunung....terus tak kemas...ni maybe cara utk yg tak ada masa la kan...kalau boleh lipat hari2 lagi baik..

Saya letak bakul2 ni di ruang mendobi....so tak kacau bilik2 di rumah ni..tak adala menyemakkan mata....bilik clear dr pakaian tak berlipat...senang hati apa..hehe...ok lah. Tu je kisah nak kongsi hari ni.....nak isi perut plak.ikhlas dah tdo sbb kepenatan teman mama membasuh..hehhe...tata...



3 comments:

  1. hehe...saya pun selalu asingkan baju-baju anak dari baju sendri bila dah kering, senang nak cari...cuma tak masukkan dalam bakul berlabel..good idea ni...leh tiru...hehe

    ReplyDelete
  2. Saya labelkan sbb senang time hasben yg angkat baju...biasa la org lelaki ni..asal berangkat ke..masuk bakul mana mana ada dia kisah..heheh

    ReplyDelete
  3. Saya pun sama...klu basuh baju mesti nak asingkan sbb was-was pampers anak.. kalau main campur je bersih mmg bersih..tp utk mama & papa baju kena suci..baju anak yg kecil slalunya bilas dulu terutama ble die berak..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...