Wednesday 4 September 2013

Cerita sofia di sekolah

Salam....

Komen teacher sofia baru2 ni:

1) sofia semakin lasak di sekolah..main lari2.. suka kwn ngan lelaki..mcm mana ni? Nak risau ke tak nak? Haha...kalau suka main mmg lumrah budak kan..saya suka dia aktif...mmg saya hantar sofia sekolah umur 4 tahun ni nak dia bermain dan bersosial dengan kwn2..kat rumah mmg main tp tak ada kwn...sambil tu boleh belajar...sbb tu bila teacher dia ckp sofia makin lasak bermain saya jadi confius plak..eh..nak risau ke tak? Haha..saya ada la tanya, kalau dia lasak dia tak nak belajar or tak ikut teacher mengajar ke?..jawab teacher dia belajar ok..menulis, jwb soalan dan fokus time belajar, cuma bila main dia lasak seperti lelaki...kwn2 pompuan yg lain tak main mcm dia main..yg lain control ayu katanya...haha....sah..ikut mama la sofia ni...mama mmg bukan jenis ayu mcm mana la ank nak ayu...saya zaman kecik2 pun suka main ngan lelaki..pernah join budak lelaki main bola sepak...releks je...abg saya selalu marah...haha...saya pun tak tahu bila saya mula sopan..lepas period kot..haha....apapun saya tak ada la ambik mudah komen teacher ni...saya nasihat sofia supaya main berpada pada...jgn main kasar2 or lasak2...lari2 boleh tp dengar nasihat teacher...belajar mest belajar..jgn main smp tak ingat dunia...now masih lagi nasihat dia..lagi pun sofia dah semakin membesar..kene bg contoh yg baik utk adik..tq teacher sbb byk jugak mendisiplinkan sofia...

2)sofia amat memberi respon yg baik apabila soalan yg diajukan oleh teacher melibatkan semua pelajar tp terus jadi pemalu kalau soalan diajukan pada dia seorg, erm tiba2 jadi pemalu..teacher ckp sofia tahu sgt jawapan tapi self confident tu kurang utk jawab sorang2 depan kelas....usahkan sofia, saya pun kecut perut kalau ckp sorang2 depan kelas time jadi student dulu..haha...mmg self confident kurang...nak kene study cara tambahkan self confident ank...rasa nak masukkan sofia ke kelas yg membantu tambahkan self confident..saya pun rasa nak join...haha..dah banyak hari nak p kedai buku utk cari buku mengenai self confident ni..duk busy apa ntah..tak p pun lagi.satu hari tu, teacher sofia bgtahu saya yg dia suruh sofia ulang baca a smp z depan kelas sebanyak 3 kali..mula2 slow..past tu sederhana slow and last dah mcm menjerit baca abc...teacher sofia ckp erm..boleh sgt...haha...kalau bermain and berckp ngan kwn hebat sgt tp time berckp depan kelas pemalu...teringat plak saya kat adik lelaki saya yg no 3... kalau bermain suara dia je dengar tp time mengaji dia buat gerakan
mulut je...suara langsung tak dengar...tok guru mengaji kitaorg waktu tu namanya tok da...ikatan saudara gak la ngan arwah tok kitaorg...selalu marah bila adik saya mengaji..apa tak nya..suara tak dengar langsung tp lepas je mengaji dia org pertama bermain and suara dia kuat nak mampus..hahaha..mcm2 perangai budak2 kan...utk sementara waktu ni adalah saya slow talk ngan sofia supaya berani bercakap..jgn malu jawab kalau teacher tanya..boleh plak dia jawab, sofia tak malu la..sofia berani..ambik ko..tengok la...dua tiga minggu lagi nak tanya lagi perkembangan sofia di sekolah..






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...