Monday 16 September 2013

mainan anak yg mcm mana jadi pilihan anda?

Salam....

Hikhik...ntah apa2 tajuk n3...ok..disebabkan cuti yg agak panjang ni..so semestinya byk masa dihabiskan bersama anak kan...rumah bersepah ngan mainan tu biasalah..pejam mata je...nanti ank2 dah tdo, kemas la balik kan...bila diaorg bgn tdo, diaorg sepahkan balik...so kesimpulannya mmg suasana biasa bg org yg ada ank kecik...bukan selalu pun nak tengok rumah penuh ngan mainan..jugak bukan selalu kita ada masa sepahkan mainan bersama ank2 jugak..biasa kita ambik seketul dua je mainan utk main ngan diaorg...saya la tu...maklumla, waktu pg terlampau terhad bersama ank bila hari bekerja...waktu pg tu la nak urus sofia sek, nak kemas rumah, nak masak n urus kain baju...dan waktu yg sikit tu jugak nak diluangkan masa bermain, membaca, menulis and menonton ngan si kecik ikhlas...so nak sepahkan mainan mmg tak la ye..tak ada masa...kalau mlm pun sama..malam yg terhad jugak...jadi mainan yg betul2 menyenangkan saya kemas shj yg jadi pilihan utk ank2...ni kes mainan kat ruang tamu ye..kalau dlm bilik ikhlas merangkap palyroom budak2 ni mmg hari2 kene kemas la...hehe...

antara mainan yg menjadi pilihan saya dan tak menyusahkan kita utk kemas balik adalah mainan kat bwh ni...selain bermain, anak2 dpt jugak belajar..kira mainan berpendidikan la....actually mainan berasaskan kayu menjadi pojaan hati saya...bagi saya mainan ni tak mudah rosak..jatuh ratus kali pun tak pecah...tahan lasak selain fungsi mainan yg byk membantu ank2 kecik berfikir serta belajar menggunakan kemahiran motor...yg penting harganya berpatutan..

Mainan ni mmg ada setiap masa atas meja study ank2..bg saya mainan ni mudah dikemas selepas ank2 main..
Tapi  bukanla 100% mainan ank2 yg saya beli dari material kayu..tengok tu, ada je plastik kan...mcm yg lego eh bukan jenama lego pun....haha...dengan yg gegelung warna warni belakang lego tu..ala saya beli gegelung tu cuma rm9.90 je...ikhlas pijak byk kali pun tahan jugak...kadang2 mainan ni kene tengok jugak..ada jugak yg murah tp thn lasak je...cuma kalau block tu kene pandai pilih..saya pernah beli yg murah giler tp asyik tercabut je bila ank2 cantumkan..dah la ringan....alih2 sy beli yg mahal sikit...dlm rm50 gak kot yg ni..ok la..kukuh...ank2 cantumkan pun tak jatuh..berat la sikit...tp dpt yg lego lagi bestkan..yg ni pun dah memadai kata hasben saya....ada byk jugak yg dah hilang pun..main sekejap pastu campaknya je byk...

selain beli brg mainan yg mudah kemas, saya jugak beli mainan ikut minat ank...cara ni amat2 berbaloi bila kita beli tau..mmg diaorg akan main la...susah la sikit diaorg nk boring..kalau sofia lebih kepada mainan princess n barbie..ikhlas plak suka sgt main pistol, tukul, spanar n seangkatan dengannya..so mainan ni mmg ada jugak di ruang2 yg diaorg selalu ada...hehe..sambil2 tu leh la selit main mainan2 lain...kalau duk paksa ank main mainan yg kita rasa bagus utk pendidikan diaorg je tp mengabaikan mainan yg diaorg minat tak elok jugak kan...bagi saya kebebasan bermain mainan yg ank suka pun perlu..tension diaorg nanti....hehe

Ni yg kakak minat...ala..ada seketul je saya beli yg barbie punya..yg lain rm12.90 pun ada..hehe..ingat nak p daiso cati tempat yg sesuai simpan mainan kakak ni...tak ada la dia duk susun merata kan..

Ni yg adik minat..jumpa kat ikea hari tu..seronok bukan main saya...hehe..mama yg syok kan..ni harganya dlm rm29.90 kot..dah lupa..

Ok..ada jugak mainan yg saya beli khas utk main dihujung minggu or time mama and abah diaorg leh duduk sekali main...antaranya mainan berbentuh dough...yg ni kalau tak pantau betul2 mmg habis diaorg tempek kat atas lantai..atas sofa..atas karpet...padahal ada je tempat2 yg disediakan utk bentukkan dough tu jadi binatang or jadi org or jadi rumah tp mana mencabar kan..tempek kat atas sofa lagi mencabar..hehe..so, saya dan hasben mmg awal2 bentang tikar upin ipin diaorg..so tak ada la nak tersasar kan walaupun hakikatnya mmg tersasar..hehe...tp seronok tu spend time ngan ank2 main benda alah ni...hehe....

Luangkan masa main ngan ank2 adalah detik yg palibg best kan


Harga mainan? Saya dah suami lebih memilih harga yg sederhana..kalau yg mahal pun mesti ikut jenis mainan...tahan lama or apa kegunaan dia..nanti adik2 lepas ni boleh pakai tak..yg tu baru beli yg mahal..tp kalau mampu nak je beli semua yg jenama kan..apapun tengok kemampuan n kegunaan mainan tu..tak guna beli yg mahal tp ank tak main atau main sekejap past tu boring..bagi saya dan suami harga yg sederhana dah mencukupi..asal brg mainan tu selamat dan berpendidikan utk ank..mcm mana pendapat korang plak?



3 comments:

  1. aqilah mainan dia banyak hasben yg belikan.tau tau dah ada bawak balik..hehe..wooden toys ikea aqilah banyak su dapat beli kat lelong shop.dapat rm5 je..rezeki kot..barangnye elok2 and ada yg tak buka lagi

    ReplyDelete
  2. Anak aku asal dapat pen/pensel n buku...menyonteng aje kejenya..kdg2 jd cikgu, kdg amik order..mentang2 aku laki bini sopmo makan kat luar.tedy bear ada la sekor dua, xmain pun..yg lego bkn nama sebenar ni pun aku ada beli..anak patung ada sekor dua...yg mainan masak2, mekap2 pun ada orang kasik..awal2 dpt, main la...pastu letak sepah2, aku masuk bakul, masuk dlm stor...selamat...skrg sibuk main beskal je...konfius aku anak aku ni laki ke ppuan..hehe...opps!dh terbuat short entry plak kat blog mu..sori le...

    ReplyDelete
  3. kitorng jarang beli mainan..tp skrg macam terminat gak dgn mainan kayu...nnti nak cuba beli jugaklaa..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...